Dalsze obserwacje śladu zderzenia dwóch planetoid

W lutym tego roku informowaliśmy o zagadkowym śladzie powstałym wskutek zderzenia dwóch planetoid. Przez następne miesiące orbitalny teleskop Hubble obserwował ten ślad. Okazuje się, że do zderzenia doszło na początku 2009 roku! Na początku tego roku duży rozgłos zyskały obrazy zarejestrowane przez orbitalny teleskop Hubble (HST), na których widać długi ślad powstały prawdopodobnie wskutek zderzenia dwóch małych planetoid. Ten dziwny ślad został nazwany P/2010 A2 i krąży w pasie planetoid (pomiędzy Marsem a Jowiszem).

Przez następne miesiące HST obserwował ewolucję śladu aż do maja 2010 roku. Na obrazach widać tajemniczy ślad w kształcie litety X oraz długi ogon wyrzuconego pyłu. Ślad wydaje się być coraz mniejszy, bowiem Ziemia i teleskop HST w tamtym czasie oddalały się od P/2010 A2. Wielkość cząstek pyłu znajdujących się w ogonie tego obiektu szacowana maksymalnie 2,5 cm średnicy. Szacuje się też, że wzbity pył jest objętości kuli o około 20 metrowej średnicy.

Co ciekawe, astronomowie nadal nie potrafią wyjaśnić dlaczego zaobserwowany ślad miał kształt litery X. Przypuszczalnie ma to związek z kształtem zderzających się obiektów oraz kierunkiem strumienia wyrzuconego pyłu.

W tej chwili jest niemal pewne, że ślad powstał w lutym lub marcu 2009 roku. Jeśli ślad powstał wskutek zderzenia dwóch małych planetoid, to szacuje się, że impakt był porównywalny do wybuchu małej bomby atomowej.

Istnieją jeszcze inne wyjaśnienia zaobserwowanego zjawiska. Jest możliwe, że ten ślad powstał wskutek zmiany prędkości obrotowej małego obiektu i związanej z nim utraty masy. Astronomowie planują ponownie przyjrzeć się w 2011 roku temu niezwykłemu śladowi. Jest możliwe, że wtedy dowiemy się nieco więcej na temat natury tego śladu.

Wyznaczenie momentu zderzenia na początek 2009 roku oznacza, że zjawiska zderzeń planetoid i komet są wciąż powszechne w naszym Układzie Słonecznym. Kto wie? Może zanim następny taki przypadek nastąpi astronomowie na Ziemi przewidzą to zjawisko a następnie mała misja bezzałogowa zostanie wysłana w kierunku takiego obiektu? Jest to technicznie możliwe, przy założeniu, że od momentu wyliczenia do rzeczywistego zderzenia minie kilkanaście lat.

Tajemniczy ślad P/2010 A2 / Credits - NASA, ESA i D. Jewitt (UCLA)