Gliese 581g nie istnieje?

Katalog exoplanets.eu zmienił status planety pozasłonecznej Gl 581g na “niepotwierdzony”. Czyżby ta egzoplaneta nie istniała? Pod koniec września informowaliśmy o ważnym odkryciu planety pozasłonecznegj Gl 581g. Ten obiekt wydaje się być najlepszym dotychczas zarejestrowanym odpowiednikiem Ziemi, naszej planety. Na Gl 581g warunki mogą być odpowiednie do powstania i utrzymania życia, bowiem egzoplaneta krąży w odpowiedniej odległości od swej gwiazdy macierzystej do występowania wody w stanie ciekły. Ponadto, ta egzoplaneta prawdopodobnie jest małym, skalistym obiektem.

Oprócz Gl 581g w tym samym czasie doniesiono również o istnieniu Gl 581f. Ten obiekt ma krążyć znacznie dalej od gwiazdy macierzystej a także być większych rozmiarów.

Wczoraj zarówno Gl 581g jak i Gl 581f zmieniły swój status na niepotwierdzony”. Okazuje się, że w nowych danych zebranych przez spektrograf HARPS (High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher) nie wykryto tych obiektów.

Co to oznacza? Prawdopodobnie trzeba będzie dokonać dalszych pomiarów, być może również za pomocą innych instrumentów/obserwatoriów, by ostatecznie potwiedzić lub zaprzeczyć istnieniu tych obiektów. Z drugiej strony zespół odkrywców Gl 581g wyliczył prawdopodobieństwo detekcji szumu instrumentów pomiarowych (a nie prawdziwego obiektu) na 0,0000027 procent. To bardzo mała, wręcz zaniedbywalna wartość. Dlatego jest możliwe, że w nowych danych z HARPS wciąż jest skryta Gl 581g, tylko nie ukończono odpowiedniej analizy matematycznej informacji.

Jeśli jednak sygnał o Gl 581g okazał się być fałszywy, to wciąż tamten region układu Gliese 581 powinien być uważnie obserwowany – może okazać się, że chowa się tam jeszcze mniejsza egzoplaneta.