Sirius XM-5 przywieziony do Bajkonuru

Do kazachskiego kosmodromu Bajkonur przetransportowano dziewiątego satelitę firmy Sirius XM, który w przyszłym miesiącu zostanie wyniesiony na orbitę rakietą Proton.

Transportowy Antonow pokonał trasę z USA do Azji Środkowej w niedzielę. Po rozładowaniu i ocleniu, pojemnik z satelitą został drogą kolejową przetransportowany do Bajkonuru.

Sirius XM-5 trafi na orbitę geostacjonarną, gdzie stanie się satelitą rezerwowym dla starszych egzemplarzy. Sirius XM będzie transmitował sygnały stacji radiowych na kontynent Ameryki Północnej.

Statek został zamówiony w czerwcu 2005. Zbudowała go firma Space Systems/Loral, na platformie LS-1300S. Ma masę 5984 kg. Będzie działał około 15 lat. Będzie satelitą o jednej z większych dostępnych mocy (18kW przy końcu misji), wyposażony w charakterystyczne dwie 9 metrowe anteny, zbudowane przez firmę Harris.

Satelitę czekają teraz testy przedstartowe i załadunek paliwa silników manewrowych. Za około 2 tygodnie zostanie umieszczony na szczycie rakiety Proton Briz-M. Samą rakietę dostarczono do Bajkonuru 6 sierpnia, a 24 sierpnia przybył człon ucieczkowy Briz-M.

Start, obsługiwany przez firmę International Launch Services, został zaplanowany na 18:53 GMT 15 października.

ILS wyniósł 4 poprzednie statki serii XM. Sirius XM dysponuje obecnie flotą 4 satelitów XM, 3 satelitami Sirius i satelitą Radiosat-5, wyniesionym 1 lipca 2009.

{youtube}DJ1SQYpeekM{/youtube}