Linda Godwin i Scott Altman odchodzą z NASA

NASA oficjalnie poinformowała o planach odejścia z agencji dwóch doświadczonych astronautów Lindy Godwin oraz Scotta Altmana. Oboje posiadają na swoim koncie po cztery loty kosmiczne w ramach programu STS. Linda Godwin przejdzie na emeryturę natomiast Scott Altman rozpocznie pracę w sektorze prywatny.

Linda Godwin
Posiada wykształcenie matematyczno-fizyczne. Zawodowo zajmowała się badaniami z dziedziny fizyki ciała stałego. Karierę astronauty NASA rozpoczęła w czerwcu 1985r. w grupie jedenastej. Sześć lat później odbyła swój pierwszy lot kosmiczny, a w kolejnych latach jeszcze trzy następne. Pełne zestawienie misji w których brała udział wygląda następująco:

• STS-37 Atlantis (1991) – wyniesienie obserwatorium promieniowania gamma Compton Gamma Ray Observatory (GRO)
  • STS-59 Endeavour (1994) – w ładowni wahadłowca znajdował się radar do badania Ziemi Space Radar Laboratory-1. Przygotowania do tej misji zostały zarejestrowane w dokumencie Discovery Channel “The Space Shuttle”
  • STS-76 Atlantis (1996) – trzecie połączenie ze stacją kosmiczną MIR
  • STS-108 Endeavour (2001) – misja do stacji kosmicznej ISS

We wszystkich swoich lotach pełniła funkcję specjalisty misji. Dodatkowo podczas misji STS-76 i STS-108 odbyła dwa spacery kosmiczne.

Scott Altman
Przed karierą w NASA był pilotem marynarki wojennej USA, gdzie latał na samolotach F-14 “Tomcat”. Ciekawostką był udział Altmana w kręceniu filmu “Top Gun” podczas którego jako pilot uczestniczył w kręceniu niektórych scen powietrznych. W roku 1994r. w grupie piętnastej został astronautą NASA. Odbył cztery loty kosmiczne podczas których dwa razy pełnił rolę pilota, a w pozostałych dwóch misjach był mianowany dowódcą misji:

• STS-90 Columbia (1998) – misja z modułem Spacelab (Neurolab)
  • STS-106 Atlantis (2000) – lot do stacji kosmicznej ISS
  • STS-109 Columbia (2002) – czwarta misja serwisowa (SM-3B) do teleskopu Hubbla
  • STS-125 Atlantis (2009) – piąta misja serwisowa (SM-4) do teleskopu Hubbla

Obecnie Scott Altman obejmie pozycję wiceprezydenta planowania strategicznego w firmie ASRC Research and Technology Solutions.

Źródło: NASA, finance.bnet.com