Chińska sonda Chang’e-2 szybciej osiągnie orbitę Księżyca

Według doniesień chińskiej agencji informacyjnej Xinhua, planowana orbitalna misja księżycowa tego kraju nazwana Chang’e-2 osiągnie swój cel w niemal trzykrotnie krótszym czasie niż jej poprzednik wystrzelony w 2007 roku. Oznacza to, że lot na orbitę Srebrnego Globu zajmie nowemu urządzeniu około pięciu dni.

Poprzednia misja księżycowa potrzebowała na to około 13,5 dnia, była zarazem pierwszymi, chińskimi odwiedzinami naszego naturalnego satelity. Dzięki doświadczeniu uzyskanemu w ramach lotu Chang’e-1, obecnie możliwe stało się wyznaczenie bardziej bezpośredniej trajektorii wejścia na orbitę Księżyca – poprzednia misja musiała pokonać nieco ponad 2 miliony kilometrów by znaleźć się we właściwym miejscu, czyli około pięciokrotnie większy dystans niż wynosi średnia odległość Ziemi od Srebrnego Globu.

Co więcej, orbiter, którego nazwa podobnie jak jego poprzednik, czerpie z chińskiej mitologii (Chang’e oznacza Boginię Księżyca) będzie mógł obserwować powierzchnię Księżyca z orbity o wysokości 100 kilometrów – dwukrotnie niższą niż w przypadku pierwszej misji. Będzie także wyposażony w ulepszoną kamerę stereoskopową, która wraz z korzystniejszą orbitą pozwoli na wykonywanie obrazów powierzchni z rozdzielczością wynoszącą prawdopodobnie około 1 metra na piksel.

Oprócz tego, satelita będzie także wyposażony w spektrometry, wysokościomierz laserowy, detektor promieniowania mikrofalowego, detektor promieniowania słonecznego wysokiej energii oraz detektor jonów o niskiej energii.

Całe urządzenie ma posiadać masę około 2350 kilogramów z czego 130 kilogramów stanowić będzie ładunek naukowy. Oparte zostanie o magistralę satelity telekomunikacyjnego DFH-3, przez co wymiary sondy będą wynosić około 2 x 1.72 x 2.22 metrów. Podstawowy czas trwania misji wyniesie prawdopodobnie około roku.

Start Chang’e-2 wyznaczony jest obecnie na październik bieżącego roku, do wyniesienia urządzenia posłuży zapewne identyczna rakieta, jak w przypadku startu misji Chang’e-1, czyli CZ-3A, która wystartuje z kosmodromu Xichang.

Misja nowego satelity jest kolejnym krokiem w długofalowych planach eksploracji księżyca przez chińską agencję kosmiczną. Na rok 2013 zaplanowany jest lot lądownika księżycowego Chang’e-3, a na 2017 – misja typu ‘sample return’. Chang’e-2 zobrazuje zatem potencjalne miejsca przyszłych lądowań.

(Xinhua/AZCP)