Kapsuła Orion: różne testy (EVA, ewakuacja)

W ostatnim finansowanym miesiącu programu Constellation (czyli wrześniu 2010) mają miejsce testy kapsuły Orion. Tym razem testy są związane ze spacerami kosmicznymi EVA, a dokładnie z czynnościami wejścia i wyjścia z kapsuły.

Zarówno według prezydenckiej, jak i kompromisowej wizji “nowej ery NASA” program Constellation wraz z końcem września 2010 zostanie zakończony. Większość elementów tego programu zostanie anulowana (np. lądownik Altair czy rakiety serii Ares), jednak jest wciąż możliwe, że kapsuła Orion zostanie zachowana. Statek Orion może być jednym z podstawowych elementów załogowych wypraw poza niską orbitę wokółziemską (LEO). Ponadto, pojawiło się kilka różnych koncepcji wypraw poza LEO z wykorzystaniem tej kapsuły (np autorstwa Lockheed Martin albo raport HEFT). W związku z tym, dalsze testy statku Orion mogą być bardzo przydatne.

Przez cały wrzesień 2010 roku trwają testy kapsuły Orion pod kątem spacerów kosmicznych (EVA). W tych testach testowa kapsuła Orion  jest zanurzona wewnątrz wielkiego basenu NASA o nazwie Neutral Buoyancy Lab (NBL). Te testy mają na celu sprawdzenie zastosowanego rozwiązania włazu oraz proponowanej wewnętrznej architektury kapsuły. Te testy pozwolą skorygować problemy związane z tworzeniem protokołów dla spacerów kosmicznych wykonywanych z Oriona.

W poprzednich miesiącach miały miejsce inne testy kapsuły Orion. Zdjęcie w galerii tego artykułu zostało wykonane podczas testów awaryjnej ewakuacji kapsuły przez węzeł cumowniczy (a nie przez właz). Te testy pozwoliły na ocenę, czy ewakuacja z kapsuły jest możliwa za pomocą tego wyjścia oraz na ile jest to trudne zadanie.

Pomimo że 1 października 2010 roku w USA zaczyna się rok fiskalny 2011, w tej chwili wciąż nie jest jeszcze prawnie potwierdzona przyszłość NASA. Jest jednak pewne, że program Constellation będzie anulowany. Kapsuła Orion może się jednak się zachować a zebrane dane z powyższych testów mogą okazać się przydatne.

(źródło – Nasaspaceflight.com i wcześniejsze artykuły serwisu Kosmonauta.net)