Odcumowanie Progressa, załoga ISS skupia się na przeprowadzaniu badań naukowych

We wtorek (31.08) od Międzynarodowej Stacji Kosmicznej odcumował bezzałogowy statek transportowy Progress 38P, wypełniony śmieciami oraz innymi rzeczami przeznaczonymi do usunięcia. Statek był zadokowany do tylnego portu modułu serwisowego Zvezda od 4 lipca, za kilka dni spłonie w atmosferze Ziemi. Tymczasem załoga Stacji ISS nadrabia zaległości wykonując sporo eksperymentów naukowych.

Progress M-06M/38P odcumował pomyślnie 31 sierpnia w 2010 roku o godzinie 13:21 CEST, po tym jak o godzinie 13:18 CEST zwolnione zostały zaczepy mocujące. Wcześniej zamknięte zostały zasłony ochronne w oknach modułów Destiny, Kibo i Cupola. Wyłączone zostało także amatorskie radio (ham radio), celem uniknięcia zakłóceń ze statkiem Progress. Inżynier Lotu 5 – Fiodor Jurczychin, monitorował cały proces odcumowania wykonując zdjęcia przez okno w module Zvezda aparatem Nikon D3 z obiektywem 80-200 mm, koncentrując się zwłaszcza na mechanizmie dokowania bezzałogowego statku (STA) celem weryfikacji jego stanu, czy nie brakuje lub nie jest zniszczona uszczelka O-ring na powierzchni systemu dokowania. Inżynier Lotu 3 – Michaił Kornijenko, wykorzystał moment odcumowania Progressa do przetestowania zewnętrznej kamery Klest (KL-154M), nagrywając dodatkowo materiał na kamerze Sony HVR-Z1, który został wysłany na Ziemię dzień później.

Podczas dalszego, autonomicznego lotu statku miejsce będzie miało 6 sesji technicznego eksperymentu ‘Radar-Progress’, którego celem jest badanie charakterystyk lokalnych niejednorodności w jonosferze, powstających na skutek działania silników statku. 6 września wysłane zostaną z Centrum Kontroli Misji w Moskwie polecenia do komputera pokładowego, w wyniku których orbita zostanie obniżona i rozpocznie się następnie (około godziny 14:06 CEST) proces destrukcji w atmosferze Ziemi. Resztki Progressa mogą spaść w rejonie południowego Pacyfiku.

Odcumowanie statku Progress 38P udostępnia tylny port modułu Zvezda dla kolejnego rosyjskiego, bezzałogowego statku zaopatrzeniowego Progress 39P, który wystartuje z kosmodromu Bajkonur 8 września o godzinie 13:11 CEST, a zadokuje dwa dni później o godzinie 14:40 CEST. Na pokładzie znajdzie się 2.5 tony zapasów dla załogi Ekspedycji 24.

Przeprowadzane eksperymenty

W ramach trwającego rosyjskiego eksperymentu Seiner, dowódca Ekspedycji 24 – Aleksander Skworcow, wykonał zdjęcia i sporządził dokumentację rozwoju stanu ziemskich oceanów. Jego unikalna perspektywa postrzegania wzbogaca naukowców na Ziemi o wiedzę dotyczącą aktualnych współrzędnych występowania rejonów bioproduktywnych.

Inżynier Lotu Michaił Kornijenko pracował nad eksperymentem PILOT-M. Zadaniem tego eksperymentu jest przebadanie efektów długoterminowych lotów kosmicznych oraz związanego z nimi stresu na członkach załogi, która musi czasami podjąć działania związane z manualnym sterowaniem statkami kosmicznymi (Progress, Sojuz). PILOT-M testuje zdolności pilotowania przy wykorzystaniu symulacji na laptopie oraz odmierzania czasu.

Inżynier Lotu Shannon Walker skonfigurowała eksperyment SLAMMD (Space Linear Acceleration Mass Measurement Device) i przeprowadziła pomiary masy swojego ciała. Eksperyment wykorzystuje II prawo Newtona z dynamiki poprzez zastosowanie dwóch sprężyn generujących znaną siłę działającą na osobę, która umieszczona będzie na specjalnym adapterze, pomierzone przyspieszenie używane jest do wyliczenia masy ciała danej osoby. Używając także systemu FSS (Fluid Servicing System) Walker uzupełniła wodę, pełniącą rolę chłodziwa, w Wewnętrznym Systemie Aktywnej Kontroli Termicznej (Internal Active Thermal Control System) europejskiego modułu Columbus.

Amerykańscy astronauci na Stacji ISS – Tracy Caldwell Dyson, Doug Wheelock oraz Shannon Walker, uczestniczyli w wywiadzie, odpowiadając na pytania z MSNBC oraz Kalifornijskiego Uniwersytetu Stanowego w Fullerton, gdzie Caldwell Dyson uzyskała stopień bachelor z chemii. Doktorat z chemii zrobiła na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis.

W środę obserwacje Ziemi skoncentrowane były głównie na huraganie Earl. Zdjęcia można obejrzeć w innym naszym artykule.

(Roscosmos, NASA)