Opóźnienie awaryjnych spacerów kosmicznych

Dwa kosmiczne spacery, których celem jest wymiana modułu pompy systemu chłodzenia ISS, zostały opóźnione. W tej chwili przewiduje się, że pierwszy spacer kosmiczny nastąpi w sobotę (07.08.2010) a drugi w środę (11.08.2010).

1 sierpnia miała miejsce awaria jednego z dwóch systemów chłodzenia Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Od tego czasu Stacja ma wyłączony jeden obieg chłodzenia oraz dużą część eksperymentów i systemów ISS. Postanowiono, że nastąpią dwa awaryjne spacery kosmiczne, których celem będzie wymiana modułu pompy sytemu chłodzenia (gdzie zlokalizowano awarię) oraz wymianę na zapasową. W przestrzeń kosmiczną wyjdą astronauci Douglas Wheelock i Tracy Caldwell Dyson. Każdy ze spacerów powinien potrwać około 6,5 godziny (wraz z rezerwą czasową).

Pierwotnie planowano, że pierwszy ze spacerów nastąpi 5 sierpnia (czwartek) a drugi ósmego sierpnia (niedziela). Następnie postanowiono opóźnić pierwszy spacer na piątek a drugi na poniedziałek. Dziś nastąpiło kolejne opóźnienie spacerów – w tej chwili planuje się pierwszy spacer na sobotę (07.08.2010) a drugi na środę (11.08.2010). Pierwszy ze spacerów powinien zacząć się około godziny 13:00 CEST.

Opóźnienia spacerów mają związek z potrzebą przeprowadzenia dodatkowych przygotowań. Te dwa spacery awaryjne są uważane za trudne i wymagające dużej ilości przygotowań – także na Ziemi. Trwają przygotowania w basenie NASA, zwanym Neutral Buoyancy Laboratory, gdzie astronauci Coleman i Williams sprawdzają różne warianty i potencjalne problemy, jakie mogą nastąpić w trakcie tych dwóch nadchodzących spacerów.

{youtube}BK6C4m8wY5M{/youtube}