Testy mikroprzesłon dla Teleskopu Webb’a

Trwa proces budowania instrumentów dla największego obserwatorium, które zostanie umieszczone na orbicie – kosmicznego teleskopu James’a Webb’a. Do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) trafiły właśnie ze Stanów Zjednoczonych drobne przesłony, będące kluczowym podzespołem spektrografu teleskopu. Te drobne elementy o grubości ludzkiego włosa, nazywane mikroprzesłonami, zapewnią dokładne skupienie uwagi tego instrumentu JWST tylko i wyłącznie na obserwowanych obiektach, którymi będą odległe gwiazdy i galaktyki.

Mikroprzesłony zostały wysłane z miejsca produkcji w ośrodku NASA Goddard Space Flight Center w Greenbelt (Maryland, USA) do Europejskiej Agencji Kosmicznej w celu ich instalacji w spektografie bliskiej podczerwieni – NIRSpec. Jest to spore wydarzenie, gdyż właśnie te mikroprzesłony wejdą już w skład instrumentów, które rzeczywiście polecą w kosmos.

Dostarczenie tych podzespołów w celu ich finalnej instalacji jest zwieńczeniem trwającego prawie dekadę rozwoju, w czasie którego projekt przeszedł z fazy początkowego pomysłu do rewolucyjnego systemu, który z pewnością poszerzy zdolności teleskopu JWST, a obserwowawnie odległych obiektów Wszechświata stanie się łatwiejsze. Z pewnością konstruktorzy oraz technicy, którzy doprowadzili do zbudowania tego podzespołu, mogą być bardzo zadowoleni ze swojego wkładu pracy w program JWST.

Mikroprzesłony zgrupowane są w klastrach, które mieszczą ich tysiące sztuk. Na każdej siatce znajduje się 62000 pojedynczych przesłon, gdzie każda z nich posiada wymiary 100 na 200 mikronów (szerokość ludzkiego włosa). Instrument będzie zawierał cztery takie siatki, połączone w jeden system. Praca będzie odbywała się przy temperaturze około minus 233 stopni Celsjusza, co wymusiło zastosowanie odpowiednich rozwiązań.

Te maleńkie elementy umożliwią naukowcom zablokowanie dopływu do detektora kamery niechcianego światła, pochodzącego np. z gwiazd w Drodze Mlecznej, dzięki czemu słabe światło odległych obiektów nie będzie zakłócane. Zasadę działania takich przesłon można dobrze sprawdzić w czasie słonecznego dnia, w momencie próby wypatrzenia dalekich elementów krajobrazu. Zasłonięcie ręką dopływu światła od Słońca znacząco ułatwi nam to zadanie.

Ośrodek NASA Goddard Space Flight Center jest odpowiedzialny za zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie mikroprzesłon specjalnie na potrzeby teleskopu James’a Webb’a. Zainstalowane one będą w instrumencie NIRSpec (Near Infrared Spectrograph), który będzie rozkładać światło pochodzące np. z odległych galaktyk na poszczególne długości fal, częstotliwości lub energie (widmo spektroskopowe), umożliwiając tym sposobem zdeterminowanie z jakimi gwiazdami czy gazami tworzącymi galaktyki mamy do czynienia, uzyskując przy okazji dane odnośnie odległości czy względnym ruchu badanych obiektów. Mikroprzesłony będą pomagały instrumentowi NIRSpec wyodrębniać badane światło obserwując do 100 obiektów w tym samym czasie. To one będą odpowiedzialne za to ile światła wpadnie do NIRSpec.

Instalacją mikroprzesłon w instrumencie NIRSpec zajmą się inżynierowie ESA w oddziale EADS/Astrium w Ottobrunn (Niemcy). Po instalacji ESA wykona kompleksowe testy całego instrumentu i jeśli nie wystąpią żadne problemy (potwierdzona zostanie pełna funkcjonalność), to w następnej kolejności NIRSpec zostanie wysłany ponownie do NASA Goddard w celu integracji z teleskopem Webb’a.

Filmik ukazujący metodę działania (poprzez użycie magnesu) mikroprzesłon – link.

Źródło: www.nasa.gov