LRO dostarcza obrazów księżycowego miejsca lądowania Apollo 16

Bezzałogowy orbiter księżyca – sonda Lunar Reconnaissance Orbiter, przesłała zdjęcia w wysokiej rozdzielczości rejonu lądowania misji Apollo 16, której pojazd osiadł na powierzchni w kwietniu 1972 roku na obszarze wyżyn Kartezjusza. Na obrazie widoczna jest pozostałość dolnego stopnia lądownika, miejsce pozostawienia pojazdu księżycowego LRV oraz pozostawione instrumenty, stanowiące pakiet naukowy ALSEP.

Jest to kolejne zdjęcie będące świadectwem ludzkiej obecności na powierzchni Księżyca. W przypadku misji Apollo 16 wykonano trzy spacery kosmiczne, z czego pierwszy służył sprawom technicznym – rozłożeniu eksperymentów ALSEP oraz pojazdu księżycowego LRV, a pozostałe dwa stricte eksploracji geologicznej. W skład załogi badającej powierzchnię Srebrnego Globu weszli: dowódca John Young oraz pilot pojazdu księżycowego Charles Duke. W czasie gdy badali oni księżycowy grunt, trzeci członek załogi – pilot pojazdu orbitalnego Ken Mattingly prowadził własne badania, przelatując nad powierzchnią Księżyca.

Do lądowania pojazdu LEM nazwanego Orion doszło w odległości około 276 metrów na północny wschód od wyznaczonego pierwotnie miejsca i około 4 kilometrów na południe od kraterów Kiva oraz North Ray. W czasie trwania spacerów odwiedzono także kilka mniejszych formacji uderzeniowych oraz podnóża gór Smoky Mountain oraz Stone Mountain.

W ramach ALSEP przeprowadzono cztery eksperymenty:

• ASE – Active Seismic Experiment – badania struktur podpowierzchniowych Księżyca na głębokość około 460 metrów za pośrednictwem sieci geofonów, wyłapujących eksplozje ładunków wybuchowych wyrzucanych przez specjalnie skonstruowany moździerz na odległość kolejno 150, 300, 900 oraz 1500 metrów. Dodatkowym wyposażeniem był ‘thumper’ – urządzenie detonujące niewielkie ładunki wybuchowe, wysyłające znany impuls energii, którego odbicia mogły zostać wyłapane przez system geofonów,
  • HFE – Heat Flow Experiment – urządzenie mające określić stopień w jakim ciepło promieniuje w przestrzeń kosmiczną z wewnętrznych struktur księżycowych, co pozwoliłoby na oszacowanie ilości zawartych w nich materiałów promieniotwórczych, a także pomogło zrozumieć ewolucję samego Księżyca,
  • LSM – Lunar Surface Magnetometer – magnetometr mający za zadanie zmierzyć księżycowe pole magnetyczne, pomocny w określeniu własności elektrycznych struktur podpowierzchniowych Księżyca oraz interakcji regolitu z plazmą słoneczną,
  • PSE – Passive Seismic Experiment – sejsmometr, którego zadaniem była rejestracja trzęsień Księżyca – zarówno wywołanych sztucznie jak i występujących w sposób naturalny.

Całość była zasilana za pośrednictwem generatora radioizotopowego RTG. Oprócz powyższych urządzeń, na powierzchnię Księżyca zabrano także “obserwatorium astronomiczne” – około 7,5 centymetrowej średnicy teleskop rejestrujący obrazy w zakresie promieniowania UV oraz wyposażony w spektrograf.

Nowe ujęcie umożliwia zaobserwowanie wiele szczegółów pozostawionego na powierzchni sprzętu – widoczne są poszczególne urządzenia ALSEP, linia geofonów, lądownik, miejsce, w którym pozostawiono pojazd LRV, a także ślady pozostawione zarówno przez ten pojazd jak i samych astronautów.

Misja LRO ma za zadanie wykonać szczegółowe mapy powierzchni Srebrnego Globu przy użyciu swojej kamery pokładowej, zdolnej do osiągania rozdzielczości około 0,5 metra na piksel.

Źródło: LROC