Ceramiczny silnik Akatsuki działa

W informacji prasowej JAXA przekazała, że Venus Climate Orbiter znany jako Akatsuki pomyślnie uruchomił orbitalny silnik manewrowy (OME) i przeprowadził korektę trajektorii.

Jest to o tyle ciekawa informacja, że silnik ten jest pierwszym napędem ceramicznym zbudowanym na bazie azotku krzemu (Si3N4) a jego uruchomienie w przestrzeni kosmicznej było pierwszym w historii.

Test jego działania przeprowadzono 28 czerwca odległości 1.6 miliona km od Ziemi (Akatsuki znajdowała się wtedy 1.04 AU od słońca). Silnik jest napędzany paliwem ciekłym, którym są hydrazyna i dwutlenek azotu a jego głównym zadaniem jest korekcja trajektorii sondy. Tym razem nie tylko dokonano zmiany trajektorii, ale uruchomienie silnika również służyło oszacowaniu jego ciągu dla przyszłych jego uruchomień, które maja wprowadzić sondę na orbitę Wenus.

Położenie sondy w czasie manewru obserwowane było przez JAXA Uchinoura Space Center, JAXA Usuda Deep Space Center oraz NASA Deep Space Network (DSN). Obserwacje te potwierdziły zmianę prędkości o około 12 metrów na sekundę w czasie 13 sekundowej pracy silnika. Kolejna zmiana trajektorii planowana jest na początek listopada po której Akatsuki przeleci przez punkt najbliższy Wenus i wejdzie na orbitę tej planety 7 grudnia.

Aktualnie sama sonda i jej instrumenty działają poprawnie i wszystkie dotychczasowe testy zakończyły się pomyślnie.

Źródła: JAXA