Setki egzoplanet typu ziemskiego – czy aby na pewno?

Nasz wczorajszy artykuł o możliwym “przecieku” na temat ponad setki zarejestrowanych egzoplanet wielkości Ziemi spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem. Sytuacja okazuje się być jednak bardziej skomplikowana i do końca nie wiadomo, na ile przekazana informacja jest prawdziwym wynikiem a na ile “przeciekiem” niesprawdzonych informacji.

Czy teleskop kosmiczny Kepler zdążył już zarejestrować ponad sto kandydatów na małe skaliste planety pozasłoneczne? Profesor Dimitar Sasselov przekazał 22 lipca taką informację na popularnonaukowej prezentacji w Oksfordzie (Wielka Brytania). W trakcie tej prezentacji profesor Sasselov przedstawił także wizerunek naszej Galaktyki wypełnionej być może nawet 100 milionami egzoplanet z warunkami zdolnymi do powstania życia w formie podobnej do tej na Ziemi.

Co ciekawe, szybko pojawiły się też głosy “chłodzące” zdania zawarte w prezentacji profesora Sasselova. Przede wszystkim zwraca się uwagę na fakt, że profesor Sasselov wspominał jedynie o kandydatach a nie o rzeczywistych obiektach planetarnych. Przykładowo, niektóre z kandydatów mogą się okazać być układami podwójnymi zaćmieniowymi. Najciekawsze jest jednak to, że NASA nie zajęła żadnego oficjalnego stanowiska na ten temat, pomimo upływu prawie tygodnia i rosnącego zainteresowania słowami wypowiedzianymi przez profesora Sasselova.

Z drugiej strony jest prawie pewne, że osoba bezpośrednio związana z misją Kepler operuje rzeczywistymi informacjami. Stąd wydaje się być bardziej prawdopodobne, że 22 lipca nastąpił nie do końca kontrolowany “przeciek” informacji, których analiza się właśnie rozpoczęła. Jest też możliwe, że profesor Sasselov (jako on, we własnej osobie) chciał w ten sposób zwrócić uwagę na potencjalnie przełomowe dane, które zostały zebrane (i nadal są zbierane) przez teleskop Kepler.

Pozostaje nam czekać aż do lutego 2011 na publikację danych a następnie na niezależne weryfikacje.

Źródła wiadomości: