Kepler: ponad setka egzoplanet wielkości Ziemi?

Trwa zamieszanie związane z danymi zebranymi przez orbitalny teleskop Kepler. Najnowsza wiadomość, pochodząca od jednego z profesorów biorących udział w analizie danych z misji Kepler jest bardzo zaskakująca – zarejestrowano ponad setkę kandydatów o wielkości porównywalnej z Ziemią!

W czerwcu informowaliśmy o częściowej publikacji wstępnych danych zebranych przez misję Kepler. Wtedy to okazało się, że NASA nie udostępniła informacji o 400 kandydatach (co ma nastąpić dopiero w lutym 2011 roku). Wywołało to małe zamieszanie w środowisku naukowym.

Dlaczego tak się stało? Prawdopodobnie NASA chce dać swoim astronomom czas na własne badania, które zaowocowałyby własnymi publikacjami naukowymi. Te publikacje naukowe byłyby widoczne jako powstałe w NASA. Dzięki temu wciąż aktualny by był argument o prowadzeniu aktualnych i ważnych badań naukowych w amerykańskiej agencji kosmicznej. W świecie akademickim publikacje są bardzo ważnym elementem pozwalającym oceniać jakość badań prowadzonych przez daną jednostkę – a NASA nie jest jedyną instytucją stosującą takie praktyki wspierające własnych naukowców.

Przysłowiowy rąbek tajemnicy został odsłonięty 22 lipca przez profesora Dimitara Sasselova – astronoma pracującego przy misji Kepler. Profesor Sasselov, w trakcie prezentacji w Wielkiej Brytanii, przekazał wstępną analizę pierwszych danych z teleskopu Kepler. Z tej analizy wynika, że Kepler zarejestrował ponad setkę kandydatów na planety pozasłoneczne o wielkości porównywalnej z Ziemią!

Co więcej, wydaje się, że małe obiekty dominują w tej bazie kandydatów. Według profesora Sasselova jest możliwe, że w naszej Galaktyce łączna ilość planet typu ziemskiego z odpowiednimi warunkami do zaistnienia życia (podobnego do tego, które znamy na Ziemi) może wynosić nawet sto milionów. Co więcej teleskop Kepler, badający jedynie drobny wycinek nieba (oraz obserwujący jedynie nasze bliskie sąsiedztwo w Drodze Mlecznej), w opinii profesora Sasselova będzie w stanie wykryć około sześćdziesiąt z nich.

Ta informacja jest bardzo zaskakująca – szczególnie, że została wypowiedziana podczas prezentacji w Wielkiej Brytanii (a nie w USA) a sama strona misji Kepler oraz NASA milczą na dany temat. Z drugiej strony, profesor biorący bezpośredni udział w misji Kepler ma dostęp do wiadomości i prawdopodobnie nie zamierza wprowadzać w błąd w sytuacji, gdy kilka miesięcy później dojdzie do pełnego uwolnienia danych…

Jeśli informacje przekazane przez profesora Sasselova są prawdziwe, to w ciągu najbliższych lat nastąpią szczegółowe obserwacje tych kandydatów. Jest zatem możliwe, że w ciągu najbliższych lat poznamy nie jedną “drugą Ziemię”, lecz przynajmniej kilkanaście!

Uaktualnienie – 27.07.2010, godzina 15:07 CEST – czy mamy do czynienia z przeciekiem? Czy podana wartość ponad 100 kandydatów jest prawdziwa? Więcej informacji w naszym nowym artykule na ten temat!

Prezentację profesora Sasselova można zobaczyć pod tym linkiem:
dodatkowe informacje o profesorze Sasselovie:
Strona misji Kepler:

Wizja artystyczna teleskopu Kepler / Credits - NASAObszar naszej Galaktyki, który jest obserwowany przez teleskop Kepler / Credits - NASA