WASP 31-b i 36-b: gorąco!

Gorące lato na półkuli północnej drobnej skalistej planety Ziemia nie może się równać z piekielnymi warunkami jakie panują na dwóch niedawno odkrytych gorących Jowiszach. W części głównej artykułu opisujemy dwie egzoplanety – WASP 31-b i WASP 36-b.

Brytyjski program WASP (Wide Angle Search for Planets) może poszczycić się już wieloma ciekawymi odkryciami. W większości nowe planety pozasłoneczne odkryte w ramach tego programu to olbrzymie gazowe giganty krążące bardzo blisko swych gwiazd macierzystych. Nie inaczej jest w przypadku WASP 31-b oraz WASP 36-b.

WASP 31-b to gorąca egzoplaneta o masie minimalnej 0,5 masy Jowisza. Ten nowo odkryty obiekt krąży wokół swej gwiazdy macierzystej z czasem zaledwie 3,5 dnia. Dokładna odległość od gwiazdy macierzystej jest w tej chwili nieznana, ale można się spodziewać, że to maksymalnie zaledwie kilka milionów kilometrów. Udało się natomiast wyznaczyć promień tej egzoplanety – jest to aż 1,6 promienia Jowisza. Sugeruje to bardzo niską gęstość WASP 31-b.

WASP 36-b to inny gorący Jowisz, krążący bardzo blisko swej gwiazdy macierzystej. Ten obiekt krąży jeszcze bliżej swej gwiazdy – czas ustalono na zaledwie 1,5 dnia. WASP 36-b ma masę minimalną około 2,4 masy Jowisza i promień rzędu 1,4 Jowisza.

Obie planety pozasłoneczne bez wątpienia należą do IV lub V grupy w klasyfikacji egzoplanet wg Sudarskiego. Obie egzoplanety są wystawione na intensywne oddziaływanie swoich gwiazd macierzystych, co prawdopodobnie skutkuje powstaniem atmosferycznego “ogona” tych obiektów. Te obiekty wyglądają niczym ogromne komety z długim ogonem wytworzonym wskutek interakcji pomiędzy gwiazdą a atmosferą. Podobny przykład to HD 209458b.

Źródła wiadomości:
oraz