WISE – pierwszy pełny przegląd nieba

Sonda WISE niedawno ukończyła pierwszy pełny przegląd nieba. Trwało to od stycznia.

Do celów naukowych misji WISE zaliczają się:  znalezienie większej ilości galaktyk intensywnie świecących w  podczerwieni; wykonanie poszukiwań słabych gwiazd w pobliżu Słońca;  wyrycie większości planetoid głównego pasa o średnicach powyżej 3  kilometrów; rozciągniecie przeglądu 2MASS do podczerwieni termalnej;  umożliwienie badań szerokiego zakresu problemów astronomicznych, od  formowania się planet w dyskach protoplanetarnych do formowania się  gwiazd w normalnych galaktykach; oraz dostarczenie podstawowego katalogu  dla Teleskopu Kosmicznego Jamesa Webba (James Webb Space Telescope –  JWST).

Już w połowie stycznia, zaraz po rozpoczęciu przeglądu nieba, WISE odnalazł dwie pierwsze małe planetoidy. W marcu tych obiektów było już kilkanaście. Wykryto również kilka planetoid należących do grupy potencjalnie niebezpiecznych obiektów dla Ziemi (PHA – ang Potentially Hazardous Asteroid).

W tej chwili ilość wcześniej nieznanych planetoid i po raz pierwszy zaobserwowanych przez WISE szacuje się na około 25000, z których większość znajduje się w pasie planetoid. Oczywiście, pełna identyfikacja na podstawie danych z WISE oraz dodatkowych (późniejszych) z innych obserwatoriów zajmie przynajmniej kilka lat.

Prócz tego zebrane dane pozwoliły na dalsze studia nad obiektami spoza Układu Słonecznego. Przykładowo, w czerwcu informowaliśmy o obserwacji masywnej gwiazdy typu Wolfa-Rayeta, a w lipcu doniesiono o czternastu potencjalnych kandydatach na brązowe karły.

Te wyniki obserwacji zebrano i opublikowano jeszcze zanim WISE dokonał pierwszego pełnego przeglądu nieba, co właśnie niedawno zostało dokonane. Od tej chwili WISE dokonuje drugiego pełnego przeglądu – co powinno się zakończyć do grudnia/stycznia. Niestety, do tego czasu wyczerpie się zapas chłodziwa (ciekły wodór) WISE, co powinno nastąpić mniej więcej w listopadzie. Do tego czasu przewiduje się, że WISE dokona około połowy drugiego przeglądu nieba. Czy WISE będzie kontynuować obserwacje po listopadzie – tego jeszcze nie wiadomo.

Źródło wiadomości – spaceflightnow.com