Egzoplanetarny sezon ogórkowy

Trwa egzoplanetarny sezon ogórkowy. Od czasu naszego ostatniego artykułu doniesiono o odkryciu tylko jednej nowej planety pozasłonecznej. Czyżby astronomowie mieli wakacje?

23 czerwca 2010 roku poinformowaliśmy o dwóch nowych obcych światach – HD 8673 b i Gliese 876 e. Od tego czasu poinformowano tylko o jednej nowej planecie pozasłonecznej. Jej nazwa to HD 109246 b.

HD 109246 b klasyfikuje się do kategorii gorących Jowiszów – krąży stosunkowo blisko swej gwiazdy macierzystej, w średniej odległości 0,33 AU, co z grubsza odpowiada odległości Merkurego od Słońca w naszym Układzie Słonecznym. Masa minimalna HD 109246 b to 0,77 masy Jowisza a czas obiegu wokół gwiazdy macierzystej wynosi około 68 dni. Gwiazda macierzysta, HD 109246, jest bardzo podobna do naszego Słońca – ma prawie ten sam promień, prawie tę samą masę i temperaturę fotosfery. Te wszystkie dane sugerują, że egzoplaneta może należeć do trzeciego typu w klasyfikacji egzoplanet wg. Sudarskiego. Obiekty tej klasy przypominają Urana lub Neptuna – są niebieskie (rozpraszanie Rayleigha) i prawdopodobnie bardzo mało szczegółów w atmosferze.

Źródło informacji:
exoplanet.eu