Akatsuki i Ikaros zamontowane na rakiecie H-2

Dwa statki kosmiczne, orbiter Wenus i demonstrator żagla słonecznego, przetransportowano w niedzielę z montażowni VAB do kompleksu startowego Yoshinobu, celem montażu na rakiecie nośnej. PLANET-C i Ikaros mają wystartować 17 maja.

Sondy Akatsuki i Ikaros odbyły krótką, bo 1,5 kilometrową, podróż z hali montażowej do stanowiska startowego swojej rakiety nośnej, H-2A. Obie zamknięte już były w osłonie aerodynamicznej rakiety. Po dotarciu na miejsce, całość ładunku została wciągnięta na szczyt rakiety i zamocowana do niej.

W poniedziałek, po sprawdzeniu podsystemów rakiety, wysokości 17 pięter, wytoczono ją na stanowisko startowe. Tym razem rakieta i ładunek przejechały wspólnie 457 metrów. Tam odbędzie się tankowanie rakiety ciekłym wodorem i ciekłym tlenem.

Do swojej 17 misji w historii, H-2A została przygotowana w konfiguracji 202, tj. z dwoma dużymi rakietami dodatkowymi i bez małych rakiet wspomagających.

Transport ładunków w osłonie do hali rakiety, (C) JAXA

Start Akatsuki i żagla Ikaros planowany jest na 17 maja na godzinę 21:44:14 GMT.

Sonda Akatsuki (Planet-C) jest wielkości małego samochodu i będzie głównym ładunkiem rakiety. Statek dotarł do Tanegashimy 19 marca 2010, gdzie przeszedł ostatnie testy i napełnienie paliwem. Ikaros, ładunek drugorzędny, dotarł na kosmodrom na początku kwietnia. 30 kwietnia na platformie ładunkowej umieszczono Akatsuki, Ikarosa i kilka jeszcze mniejszych satelitów. Osłonę aerodynamiczną wokół nich zamknięto 4 maja.

Sonda Akatsuki powinna dotrzeć do Wenus w grudniu 2010, jeśli uda się ją wystrzelić w oknie startowym rozciągającym się do czerwca. Sonda mieści 6 instrumentów naukowych do badania atmosfery Wenus i jej najbliższego otoczenia. Badania będą prowadzone z eliptycznej orbity równikowej, rozciągającej się od 250-350 km do 66000-79000 km.

Zamykanie osłony aerodynamicznej, 4 maja 2010, (C) JAXA

Demonstrator żagla słonecznego Ikaros wejdzie na tę samą trajektorię, co Akatsuki, ale pozostanie na orbicie heliocentrycznej, demonstrując możliwości wykorzystania żagla jako napędu misji międzyplanetarnych. Będzie to pierwsze zastosowanie żagla słonecznego w tym celu.

Źródło: Space Flight Now