Uszkodzony Galaxy-15 zmusza inne satelity do manewrów

Uszkodzony na początku kwietnia satelita Galaxy-15 operatora Intelsat zmusił dwa statki konkurencyjnego SES World Skies do zmiany położenia na orbicie geostacjonarnej. Galaxy został uszkodzony w wyniku rozbłysku słonecznego i w niekontrolowany sposób nadaje całą mocą nadajników, co może powodować interferencje z transponderami konkurencyjnych satelitów.

Na początku kwietnia 2010 satelita Galaxy-15 firmy Intelsat został uszkodzony przez promieniowanie powstałe w wyniku rozbłysku na Słońcu. Jednak uszkodzony satelita nie zamilknął. Odwrotnie – w niekontrolowany sposób nadal nadaje sygnały radiowe. Aby upewnić się, że odbiorcy będą otrzymywać niezakłócony sygnał, konkurencyjna operator satelitarny SES World Skies został zmuszony do zmiany pozycji dwóch satelitów sąsiadujących z Galaxy.

Jak dotąd nie powiodły ani próby odzyskania ani wyłączenia satelity”, przekazał David McGlade, dyrektor zarządzający Intelsatu. “W celu minimalizacji interferencji z innymi satelitami telekomunikacyjnymi, współpracujemy z pozostałymi operatorami […]”

Galaxy-15 pozbawiony sterowania zaczął dryfować na wschód, wzdłuż równika, w regionie orbity geostacjonarnej używanej przez gro statków zapewniających usługi telewizyjne, telekomunikacyjne i sieciowe w obu Amerykach.

Amerykańskie media obwołały Galaxy “satelitą zombie”, ale Intelsat i przedstawiciele przemysłu zastrzegają, że nie istnieje ryzyko kolizji między satelitą a innymi satkami na orbicie geostacjonarnej.

AMC-11, Credits: Lockheed Martin

Galaxy-15 znajduje się obecnie w pobliżu satelity AMC-11, będącego nad południkiem zachodnim 131o. To jeden z najnowocześniejszych satelitów telekomunikacyjnych obsługujących USA, Kanadę i Meksyk, przekazujący głównie sygnał telewizyjny HD.

Zabłąkany satelita minie AMC około 31 maja, ale operator AMC-11, SES World Skies, powiedział, że swoje satelitę będzie przesuwał  również na wschód, przesuwając statek jednocześnie za uszkodzonego Galaxy. Zachowanie minimalnej odległości między satelitami pozwoli uchronić AMC przed interferencjami. SES podał również w poniedziałek, że przesunie swój nowy statek SES-1 na drugą stronę Galaxy-15, co umożliwi klientom na możliwość wyboru satelity z którego będą mieli lepszy odbiór w razie zakłóceń wywołanych przez Galaxy. SES-1 został wystrzelony 24 kwietnia w cely zastąpienia dwóch starszych satelitów. Manewry satelitami SES rozpocznie 25 maja, a ryzyko wystąpienia interferencji między antenami statków powinno ustąpić około 7 czerwca, gdy Galaxy-15 opuści sąsiedztwo satelitów.

Mimo starań SES o zachowanie ciągłości dostaw usług, operator zapowiada, że sytuację najbardziej odczują klienci z Hawajów, Alaski i Karaibów, którzy mogą spodziewać się zanikania sygnałów ze wspomnianych 2 satelitów SES. Intelsat podaje, że posiada ubezpieczenie od szkód wywołanych u innych operatorów satelitarnych, naturalnie kierownictwo firmy ma nadzieję, że nie trzeba będzie z niego korzystać i uda się wyeliminować zakłócenia u klientów SES.

Jeśli Intelsatowi nie uda się odzyskać kontroli nad Galaxy, lub wyłączyć jego nadajników, satelita w lipcu i sierpniu przejdzie koło trzech innych satelitów tej firmy.

Źródło: Space Flight Now