Yaogan Weixing-9 w końcu wystartował

Piątego marca z kosmodromu Jiuquan wystartowała rakieta nośna CZ-4C z satelitą oficjalnie przeznaczonym do badań powierzchni Ziemi, a nieoficjalnie zbudowanym do celów wywiadu optycznego. Film ze startu prezentujemy wewnątrz artykułu.

Start rakiety CZ-4C był dziewiątym startem orbitalnym w 2010 roku. Co ciekawe, pierwotne informacje mówiły, iż rakietą nośną dla satelity miał być CZ-4D – czyżby dlatego start miał dwumiesięczne opóźnienie?

Rakieta wystartowała o godzinie 4:55 GMT z wyrzutni SLS2. Według oficjalnych doniesień satelita ma służyć “do badań naukowych, obserwacji rolniczych, badań teledetekcyjnych oraz monitoringu katastrof“. Zachodni specjaliści uważają jednak, że Yaogan-9 jest kolejnym chińskim satelitą wywiadowczym.

{youtube}h8v3PDstddQ{/youtube}
Fragment transmisji startu z chińskiej telewizji / Credits: CCTV

Jest to pierwszy lot rakiety nośnej CZ-4C z kosmodromu Jiuquan. Szczególną uwagę obserwatorów chińskiego programu kosmicznego zwróciła osłona aerodynamiczna satelity. Otóż była ona znacznie większa niż w przypadku pozostałych startów satelitów Yaogan. Czyżby na orbitę poleciał dodatkowy pasażer? Według forum nasaspaceflight (za chińskim 9ifly) na orbicie zaobserwowano 6 elementów wraz z górnym stopniem rakiety.

Źródło oraz więcej informacji o programie Yaogan.