Przygotowania do lotu Soyuza TMA-18 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

W dniu dzisiejszym na terenie kosmodromu Bajkonur przetransportowano rakietę nośną z pojazdem załogowym Sojuz TMA-18 na wyrzutnię startową. Przygotowania są ostatnim etapem przed lotem rakiety, wyznaczonym na drugiego kwietnia, który wyniesie w przestrzeń kosmiczną trójosobową załogę, złożoną z dwóch Rosjan – Aleksandra Aleksandrowicza Skworcowa i Michaiła Borisowicza Kornijenko – oraz astronautkę amerykańską – Tracy Ellen Caldwell-Dyson. Wszyscy astronauci misji TMA-18 wejdą w skład załogi Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w charakterze członków Ekspedycji 23, by następnie w czerwcu rozpocząć prace jako Ekspedycja 24.

Start rakiety został wyznaczony na drugiego kwietnia o godzinie 6:04 CEST. Po dwóch dniach na orbicie Ziemi, Sojuz TMA-18 zbliży się do międzynarodowego kompleksu orbitalnego by zacumować do najnowszego modułu rosyjskiego MIM-2 Poisk około godziny 7:36 CEST.

Rakieta Sojuz FG jest aktualnie jedynym, rosyjskim środkiem transportu orbitalnego, który po zakończeniu lotów wahadłowców stanie się również jedynym środkiem załogowego transportu do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej w ogóle – przynajmniej do czasu zakończenia prac nad systemami komercyjnymi lub ukończenia kapsuły załogowej Orion. Pozostałe kraje współpracujące w programie ISS nie posiadają bowiem w ogóle pojazdów załogowych, choć co pewien czas pojawiają się informacje o planach budowy takich statków kosmicznych w przyszłości.

Sojuz TMA-18 oczekuje na start w kompleksie kosmodromu Bajkonur, credit: NASA/Carla Cioffi

Sojuz FG składa się z czterech odrzucanych rakiet stanowiących pierwszy stopień i podłączonych do centralnego stopnia drugiego. Wszystkie silniki wykorzystywane przez rakietę to konstrukcje posiadające cztery komory spalania – silnik RD-118 w drugim stopniu i silniki RD-117 w czterech elementach pierwszego. Wszystkie napędzane są kombinacją nafty oraz ciekłego tlenu.

Start będzie można oglądać na żywo w internecie na stronach NASA TV.