SDO i GOES-P osiągnęły swoje orbity

Dwa amerykańskie satelity wyniesione w tym roku, Solar Dynamics Obeservatory i Geostationary Operational Environmental Satellite P, osiągnęły w tym tygodniu swoje docelowe orbity. Na pracę SDO czeka międzynarodowa społeczność naukowa, zaś GOES-P jest istotny dla zachowania ciągłości obserwacji meteorologicznych obu Ameryk, szczególnie przed nadchodzącym sezonem huraganowym.

SDO

W ostatni wtorek, 16 marca, po wykonaniu 8 dłuższych i 3 krótszych manewrów orbitalnych, obserwatorium heliofizyczne SDO dotarło na swoją docelową orbitę.

Wart prawie 850 mln. USD satelita został wyniesiony rakietą Atlas V z przylądka Canaveral w dniu 11 lutego. Od tamtego czasu, kontrolowany przez obsługę naziemną, statek wznosił się na wysokość 36 000 km. Mimo, że na tej wysokości operuje wiele satelitów, głównie komercyjnych telekomunikacyjnych, to orbita SDO nie przypomina orbity żadnego z nich. SDO będzie bowiem obserwowało Słońce z orbity geosynchronicznej, ale nie geostacjonarnej. Punkt nad którym znajduje się satelity dryfuje o 28o na północ lub południe od równika. Rzut takiego cyklu na powierzchnię Ziemi daje wzór ośmiokąta.

Wizja artystyczna SDO, prowadzącego badania na orbicie Ziemi  credit: NASA/Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

Statek pozostaje widoczny dla anten odbiorczych znajdujących się w amerykańskim stanie Nowy Meksyk przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Jest to ważne, gdyż statek nie jest wyposażony w rejestratory pokładowe, a ma codziennie przesyłać 1,5 TB danych pomiarowych dotyczących naszej Gwiazdy Dziennej.

SDO czeka teraz kilka tygodni sprawdzania i kalibrowania instrumentów naukowych, po czym będzie mógł rozpocząć regularne obserwacje naukowe.

GOES-P zmienia się w GOES-15

Najnowszy amerykański satelita meteorologiczny również wszedł na docelową orbitę geostacjonarną. Zakończenie osiągania orbity oznaczało jednocześnie tradycyjne dla właściciela statku, agencji NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration),  przemianowanie satelity, z oznaczenia literowego (P), na liczbowe (15).  GOES-15 został wyniesiony z przylądka Canaveral 4 marca, rakietą Delita IVM+.

Od 7 marca satelita wykonał 5 odpaleń swojego silnika, zmieniając orbitę z początkowej, eliptycznej, do kołowej. W środę, 17 marca, rozłożono jego panele ogniw słonecznych. W sobotę rozłożony ma zaś zostać wysięgnik magnetometru. W kolejny wtorek zostaną  odstrzelone pokrywy osłaniające instrumenty obrazujące i sondażowe. Dzień później, w środę 24 marca, producent satelity, firma Boeing ma przekazać kontrolę nad statkiem w ręce operatorów NASA. NASA będzie do sierpnia 2010 przeprowadzała sprawdzenia statku i jego instrumentów. Nowy GOES będzie wtedy najmował południk 89,5oW. Jeśli ich działanie będzie bez zarzutu, nad statkiem kontrolę przejmie NOAA.  Satelita początkowo będzie używany jako zapasowy względem już używanych statków GOES, pozornie wisząc nad południkiem 105oW.

Podsekretarz gospodarki ds. mórz i atmosfery, i jednocześnie jeden z kierowników NOAA, Jane Lubchenco, powiedziała, że [meteorologiczne]“satelity geostacjonarne są narodowymi strażnikami pogody”. “W momencie, gdy 35 milionów Amerykanów żyje na terenach nawiedzanych przez ponad 1000 tornad rocznie, potrzebujemy niezawodnych i precyzyjnych danych, jakich dostarczają nam te satelity”.

Źródło: spaceflightnow.com [1], spaceflightnow.com [2]

Więcej na temat misji SDO można dowiedzieć się z wątku na forum Astronomia Amatorska.