MRO fotografuje kolejną lawinę na Marsie

Od czasu gdy kamera o wysokiej rozdzielczości HiRISE (High Resolution Imaging Experiment), zainstalowana na należącym do NASA orbiterze Marsa przesłała pierwsze zdjęcia lawin pyłowo-lodowych, każdego marsjańskiego roku planowana jest kampania obserwacyjna mająca przynieść więcej takich dramatycznych zdjęć powstałych różnic terenowych, powiązanych z cyklicznymi zmianami pór roku na Marsie.

Najnowszy, szczególnie spektakularny materiał pochodzi z 12 Stycznia bieżącego roku. Zarejestrowany obraz przedstawia lawinę lodu i skał, schodzących w dół niemal 700-metrowego, stromego klifu i wyrzucających w powietrze duże ilości pyłu, który przemieszczał się rosnąć i opadając niczym fala na odległość około 200 metrów. Górna część klifu widoczna na zdjęciu i posiadająca jasną barwę jest zestalonym ditlenkiem węgla – “suchym lodem”.

W sumie na zdjęciu noszącym oznaczenie ESP_016228_2650 zarejestrowano aż cztery lawiny, których zejście uważa się za znak, że w okolicach północnego bieguna Czerwonej Planety zaczyna się wiosna.

Źródło: Scientific American