ISS: przetopione na orbicie próbki trafiły do analizy

Pierwsze amerykańskie próbki badawcze – materiały ‘wytworzone’ w piecu Materials Science Laboratory na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej zostały kilka dni temu oficjalnie przekazane do analizy w ośrodku NASA – Marshall Space Flight Center w Huntsville, w Alabamie. Otwiera się tym samym nowy rozdział w postępach prac nad innowacjami technologicznymi, których rozwój umożliwia posiadanie na orbicie największego w historii kosmicznego laboratorium.

Urządzenie MSL jest częścią nowego regału na stacji – Materials Science Research Rack (tzw ISPR – International Standard Payload Rack). MSL został został zaprojektowany i jest kontrolowany przez Europejską Agencję Kosmiczną, natomiast regał MSRR został zbudowany przez amerykański ośrodek Marshall Center.

Pierwsza dostawa próbek przewieziona na Ziemię zawierała m.in. silumin (stop aluminium z dodatkiem krzemu), który został stopiony, a następnie uległ zestaleniu na orbicie. Eksperyment był kontrolowany zdalnie z Ziemi przez naukowców – Davida Poirier, Roberta Erdman i Matthew Goodman z Uniwersytetu Arizony w Tucson. Teraz zespół badawczy porówna te próbki z tymi samymi materiałami poddanymi identycznym procesom tu na Ziemi.

Badania przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji umożliwią naukowcom zrozumienie różnic w procesach przetwarzania i obróbki, czy też istotnych szczegółów różniących strukturę i właściwości danych materiałów. Badania te mogą rozwinąć naszą wiedzę odnośnie chemicznych, fizycznych procesów i mechanizmów występujących w trakcie trwania eksperymentów. Naukowcy liczą, iż dzięki tym inicjatywom, możliwa będzie poprawa technik wytwarzania oraz kontroli jakości materiałów na Ziemi. Zrozumienie w jaki sposób można by zoptymalizować produkcję pewnych rzeczy (stopów, elementów, podzespołów) doprowadziłoby do wprowadzenia innowacji wpływających na zwiększenie mocy obliczeniowych komputerów, zmniejszenie zanieczyszczania środowiska, usprawnień w technologii światłowodów czy przełomowych odkryć w medycynie.

Naukowcy wiedzą o wpływie grawitacji na formowanie się struktury odlewanego stopu w fabrykach/hutach, stąd liczą, iż poprzez zgłębienie tajników tych procesów przeprowadzonych w przestrzeni kosmicznej w warunkach mikrograwitacji, uda się zoptymalizować procesy obróbki materiałów i znaleźć bardziej wydajną postać stopu.

“Celem badania materiałów i substancji w przestrzeni kosmicznej jest lepsze zrozumienie ich termicznych i chemicznych właściwości. Uzbrojeni w tę wiedzę, możemy wiarygodnie przewidzieć warunki, które są istotne w rozwijaniu udoskonalonych materiałów na Ziemi “, tłumaczy dr Frank Szofran z laboratorium Marshall Materials and Processes Laboratory.

Korzystanie z Materials Science Research Rack jest wspólną inicjatywą pomiędzy ośrodkiem Marshall’a, a Europejską Agencją Kosmiczną. Możemy liczyć w przyszłości na dalsze prowadzenie tej współpracy i sprowadzaniu z orbity kolejnych ładunków z próbkami.

Źródło: spacefellowship.com