Mars traci swoją atmosferę przez aktywność Słońca

Naukowcy z Uniwersytetu Leicester, będący częścią międzynarodowego zespołu, informują o wpływie naszej najbliższej gwiazdy na atmosferę czwartej planety Układu Słonecznego. Z marsjańskiej atmosfery bezustannie uciekają w przestrzeń gazy atmosferyczne, a za fakt ten odpowiada w pewnej części destruktywna działalność wiatru słonecznego.

Badacze przeanalizowali dane z różnych obserwatoriów dotyczące aktywności wiatrów słonecznych oraz otrzymali dane z satelitów monitorujących ucieczkę ciężkich jonów z atmosfery Czerwonej Planety. Odkryto, iż proces ‘wywiewania’ cząstek nie zachodzi płynnie, tylko nieregularnie, na skutek pewnych impulsów.

Za przyczynę takiego stanu rzeczy naukowcy obarczają występowanie zjawiska CIR (Corotating Interaction Regions), czyli tzw. obracających się obszarów oddziaływań. CIR zachodzi gdy w strumieniu wiatru słonecznego szybciej poruszający się rejon dogania i zderza się z obszarem poruszającym się wolniej, w skutek czego plazma staje się bardziej zagęszczona, a tworzone przez nią pole magnetyczne urasta w siłę. W momencie gdy zjawiska CIR przechodzą w pobliżu Marsa, cięższe jony i gazy z atmosfery zostają wywiewane w przestrzeń kosmiczną.

Naukowcy wykazują, iż w momencie gdy zachodzą w pobliżu planety zjawiska CIR, wywiewane jest blisko 2.5 razy więcej gazów z atmosfery niż ma to normalnie miejsce. Ponadto te zjawiska słoneczne mogą być odpowiedzialne za utratę aż 1/3 masy otoczki Marsa w skali czasu.

W jaki sposób więc nasza planeta jest w stanie przeciwstawić się zjawisku CIR, skoro znajdujemy się jeszcze bliżej Słońca? Odpowiedź jest prosta – w przeciwieństwie do Marsa, nasza planeta posiada silne pole magnetyczne, które jest w stanie odepchnąć strumienie cząstek wiatru słonecznego (co widzimy mając czasami okazję oglądać zorze).

Badania te, powinny ułatwić naukowcom zrozumieć ewolucję jaką wciąż przechodzi marsjańskiej atmosfery. Obecnie nasze Słońce zmierza ponownie do maksimum swojego 11-letniego cyklu i może się spodziewać większej ilości zjawisk związanych z jej aktywnością. Będzie też to dobra okazja aby sprawdzić czy otoczka Marsa będzie tracić jeszcze więcej gazów atmosferycznych.

Źródło: marsdaily.com