W kosmos poleci ponad 2200 ładunków w 20 lat

Amerykańska firma konsultingowa branży aeronautycznej, Teal Group, określiła, że w latach 2010-2029 w kosmos zostanie wyniesionych 2229 ładunków użytecznych i liczbę taką zawarła w nowej wersji swojego przeglądu Worldwide Mission Model. “Liczba planowanych ładunków w ciągu najbliższych 20 lat wzrosła o prawie 10% w stosunku do zeszłego roku”, powiedział Marco Caceres, główny analityk raportu firmy Teal Group.

“W poprzedniej edycji zidentyfikowaliśmy 2033 ładunki. Przez miniony rok dołączyliśmy do tej liczby ponad dwa tuziny prywatnych geostacjonarnych satelitów telekomunikacyjnych zamówionych lub zaplanowanych przez takie firmy, jak Intelsat czy SES Global. Ujęto także nowe nano i pikosatelity do celów komercyjnych i rządowych, jak Cicero (firmy GeoOptics) czy dla Narodowego Biura Rozpoznania(NRO)”.

Worldwide Mission Model zbiera informację o planowanych i budowanych satelitach, oraz tych, które powstaną, aby zastąpić urządzenia już znajdujące się na orbicie. Stanowi podstawę do przewidywań ile satelitów, sond, kapsuł czy lotów załogowych faktycznie zostanie zrealizowanych i wystrzelonych.

“Racjonalną metodą przewidywania rynku jest włączenie w analizę wszystkich zapowiadanych przez firmy i rządy pojazdów, a potem, zachowując sceptycyzm, odsiewanie misji możliwych do zrealizowania od fantazji”, wyjaśnia Caceres. “Co najmniej połowa ogłoszonych ładunków nigdy nie otrzyma funduszy potrzebnych do ich zbudowania i wysłania, niemniej trzeba je ująć w analizach, aby otrzymać możliwy przyszły wygląd rynku”.

Misje cywilne i komercyjne stanowią 77% ujętych w Worldwide Mission Model. Wojskowe i uniwersyteckie stanowią, odpowiednio, 19% i 4% światowej aktywności astronautycznej. Około jednej czwartej ładunków cywilnych stanowią zaś transporty załóg i zaopatrzenia dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

W rozbiciu na orbity docelowe, przyszłe loty w 62% odbędą się na niską orbitę okołoziemską, 23% na orbitę geostacjonarną – pozostały odsetek to misje na średnie orbity okołoziemskiej, orbity eliptyczne i loty w głęboką przestrzeń kosmiczną.

Źródło: spacedaily.com