Wostoczny – nowe centrum kosmiczne rosyjskich lotów załogowych?

26 Marca szef korporacji “Energia” – Vitaly Lapota – poinformował o planach budowy nowego, rosyjskiego kosmodromu, który miałby posłużyć zarówno do wysyłania na orbitę ładunków komercyjnych, jak i misji załogowych. Zbudowanie całkowicie nowego ośrodka oznacza również, że Rosja planuje uzyskać kontrolę nad większym segmentem rynku niż to było do tej pory możliwe –  szacuje się, że skok ten może wynieść z zaledwie 0,5% obecnie do 10% po rozpoczęciu lotów. Nowe centrum lotów kosmicznych miałoby powstać daleko na wschodzie w Obwodzie Amurskim, w pobliżu miast Swobodny oraz Uglegorsk i nosić nazwę Kosmodromu Wostoczny.

Początek budowy zaplanowany jest na rok 2011, jej koszt – około 14 miliardów dolarów. Plany budowy oznaczają również, że Rosja chce się uniezależnić od Kosmodromu Bajkonur, leżącego na terenie Kazachstanu, co niejednokrotnie w przypadkach jak to określono “braku komunikacji” powodowało przesunięcia terminów startów.

Według szefa Federalnej Agencji Kosmicznej (rosyjski odpowiednik NASA) – Wiktora Remiszewskiego – decyzja o rozpoczęciu prac nad kosmodromem jest krytyczna dla wizerunku i dalszego rozwoju Rosji, jeśli chce ona być w przyszłości jedną z wiodących potęg w badaniach i wykorzystaniu przestrzeni kosmicznej. Nowy kompleks startowy ma również przełożyć się na wzrost zdolności obronnych kraju.

Rosja obecnie głównie korzysta z dwóch centrów: kosmodromu “Bajkonur” który wynajmuje od Kazachstanu od czasów upadku Związku Radzieckiego, oraz kosmodromu Plesieck w północno-zachodniej Rosji.

Nowe kosmiczne centrum ma docelowo zatrudniać od 20 do 25 tys. osób i zajmować teren około 550 kilometrów kwadratowych. Rozpoczęcie budowy zaplanowano na przyszły rok, a pierwszy, bezzałogowy start ma nastąpić około cztery lat później.

Start pierwszej załogowej misji orbitalnej odbyłby się natomiast prawdopodobnie około roku 2018.

źródło: RIA Novosti