Sojuz TMA-18: opis misji

Misja Sojuz TMA-18 (inne oznaczenie misji: ISS-22S) o kryptonimie lotu: Utios (czyli “Skała”) będzie 105 wyprawą statku kosmicznego tego typu w ogóle, w tym 22 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Będzie to także pierwszy lot Sojuza w bieżącym roku. Celem rutynowego, “taksówkowego” lotu będzie wymiana załogi stacji oraz samego pojazdu, przycumowanego w charakterze szalupy ratunkowej. Start z Bajkonuru aktualnie planowany jest na 2 kwietnia 2010 (godzina 6:04 CET), dokowanie dwa dni później, 4 kwietnia (godzina 7:36 CET). Powrót z orbity spodziewany jest 16 września br.

Załoga składać się będzie z trzech członków: dowódcy i dwóch inżynierów pokładowych. Dwóch spośród tych osób nie było wcześniej w Kosmosie.

Aleksandr Aleksandrowicz Skworcow, KOM
ur. 6 maja 1966 w Szczołkowie, obwód moskiewski.

Jest synem innego kosmonauty, Aleksandra Aleksandrowicza Skworcowa (seniora), który jednak nigdy nie poleciał w Kosmos. Jest pułkownikiem rosyjskiego lotnictwa. Będzie to jego pierwszy lot na orbitę. Wcześniej był dowódcą załogi rezerwowej w misji Sojuz TMA-16.

Michaił Borisowicz Kornijenko, BI
ur. 15 kwietnia 1960 w Syzraniu, obwód samarski.

Jest inżynierem, ukończył Moskiewski Instytut Lotniczy, pracował m.in. w korporacji Energia (RKKE). Prywatnie jest zapalonym wspinaczem/górskim wędrowcem (w 2007 zdobył najwyższy szczyt Afryki, wygasły wulkan Kilimandżaro). Pełnił funkcję inżyniera pokładowego w załodze rezerwowej dla misji Sojuz TMA-10. TMA-18 będzie jego debiutem.

Tracy Ellen Caldwell-Dyson, BI
ur. 14 sierpnia 1969 w Arcadia, stan Kalifornia.

Z wykształcenia jest chemikiem (California State University w Fullerton, University of California w Davis). Brała udział w jednej misji kosmicznej, STS-118 (sierpień 2007). Jest również wokalistką w rockowym zespole złożonym z astronautów, Max Q.

Załogę rezerwową będą stanowić:

• Aleksandr Michajłowicz Samokutiajew (KOM)
  • Andriej Iwanowicz Borisienko (BI)
  • Scott Joseph Kelly (BI)

Załoga misji Sojuz TMA-18 wejdzie w skład 23 Ekspedycji na ISS (do czerwca 2010) a następnie 24 Ekspedycji. W trakcie pobytu kosmonautów na orbicie powinny nastąpić amerykańskie misje załogowe STS-131, STS-132 oraz STS-134.