Fizyk stworzył nową wysokiej jakości panoramę Drogi Mlecznej

22 miesiące pracy zajęło  Axelowi Mellingerowi stworzenie obrazu którego jeszcze nikt wcześniej nie widział. Wykorzystując 3 tysiące fotografii, pokonując łącznie 40 tysięcy kilometrów poruszając się między krajami Afryki południowej, Texasem a Michigan, stworzył panoramiczne zdjęcie nieba o rozdzielczości 648 megapikseli z Droga Mleczna w samym centrum. By projekt zakończył się sukcesem, Mellinger musiał pokonać dziesiątki problemów, które stanęły mu na drodze.

Każde zdjęcie to dwuwymiarowy rzut sfery niebieskiej, wynika z tego ze każda fotografia jest zniekształcona, podobnie jak płaskie mapy Ziemi, ponadto musiał poradzić sobie z zanieczyszczeniem powietrza, które  różni się stopniem nasilenia w zależności od miejsca wykonania fotografii.

Innym problemem  były zmieniające eis warunki oświetlenia, podczas fotografowania.

Jak mówi Mellinger “- Nie da się stworzyć idealnie takich samych fotografii. Przeszkadzają w tym bowiem naturalna poświata, światło słoneczne w naszym układzie czy sztuczne światło”.

Aby pokonać problemy  Mellinger używał stworzonego przez siebie modelu matematycznego, spędzając na obliczeniach setki godzin przed komputerem. By zminimalizować zniekształcenia o których mowa wyżej, wykorzystywał dane z sond kosmicznych Pioneer 10 i Pioneer 11, Dane te pozwoliły mu odróżniać i oddzielić światło gwiazd naszej galaktyki od niechcianego pochodzącego z odległych galaktyk.

Wedle planu twórcy projektu, efekt pracy naukowca ma być dostępny dla wszystkich planetariów na  świecie.

Axel Mellinger urodził się w Monachium,  obecnie jest adiunktem na Uniwersytecie w Michigan. Jest specjalistą w dziedzinie fizyki polimerów, posiada trzydziestoletnie doświadczenie w dziedzinie astronomii i astrofotografii.

Panorama drogi mlecznej, jak również inne projekty z dziedziny astrofotografii prof. Mellingera znajdują się pod adresem: http://home.arcor.de/axel.mellinger/