QS Vir b – planeta wokół zahibernowanego układu zmiennej kataklizmicznej

Doniesiono dziś o odkryciu planety pozasłonecznej krążącej wokół wyjątkowo ciekawego (i jedynego!) znanego zahibernowanego układu zmiennej kataklizmicznej.

Układ zmienny kataklizmiczny to ciasny układ dwóch gwiazd, z których jedna jest białym karłem a druga gwiazdą ciągu głównego (np podobną do naszego Słońca). Okres obrotu tej drugiej gwiazdy wokół białego karła jest krótki – pomiędzy 80 a 700 minutami. W takim układzie występuje transfer materii (bogatej w wodór) do dysku akrecyjnego wokół białego karła z gwiazdy ciągu głównego. Ten transfer jest przyczyną nieregularnych pojaśnień układu, spowodowanych opadnięciem wodoru na powierzchnię karła i reakcją fuzji w hel.

W znacznie bardziej wyjątkowych przypadkach, gdy przekazana z gwiazdy ciągu głównego materia przekracza limit Chandrasekhar’a, następuje wybuch supernowej typu Ia, który całkowicie niszczy układ.

Jednym z takich układów jest QS Vir – z pewną różnicą. W przypadku układu QS Vir czasowo nie występuje transfer materii do białego karła – stąd też nazwa zahibernowany układ zmiennej kataklizmicznej. Jest to obecnie jedyny znany taki układ.

Zespół chińskich naukowców z trzech różnych chińskich instytucji naukowych postanowił przeszukać u QS Vir w poszukiwaniu planetarnego obiektu, jaki mógłby być skryty w tym układzie. Postanowiono poszukać drobnych zmian w okresie obrotowym gwiazd centralnych układu QS Vir, które byłyby efektem egzoplanety. Udało się.

Obiekt QS Vir b to ciężki Jowisz (masa minimalna rzędu 6,4 masy Jowisza), krążący w odległości 4,2 AU z czasem 2869 dni. Brak dalszych informacji (np na temat ekscentryczności), ale ponieważ układ QS Vir składa się z białego i czerwonego karła, to można wywnioskować, że QS Vir b należy do I typu planet pozasłonecznych wg. klasyfikacji Sudarskiego. Takie egzoplanety są podobne do Jowisza lub Saturna z naszego Układu Słonecznego.

Źródła wiadomości:
Exoplanet.eu