Gamma 1 Leo b – ciekawa nowa egzoplaneta

Odkryto nową egzoplanetę, o której poinformowano świat 6 listopada. Krąży wokół jednej z gwiazd widocznych gołym okiem na zimowym i wiosennym niebie – Gammy 1 Leonis (czyli gwiazdozbioru Lwa). Jest to jedna z gwiazd układu podwójnego Gammy Leonis, zwanego również Algiebą.

Egzoplaneta otrzymała nazwę Gamma 1 Leo b, ma masę minimalną około 8,78 masy Jowisza i krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w ciekawej średniej odległości 1,19 AU. Rok trwa na tej planecie pozasłonecznej około 428,5 dnia. Ekscentryczność jest rzędu 0,15.

Gwiazda macierzysta, Gamma 1 Leonis to żółty olbrzym o 320 większej jasności gwiazdowej od naszego Słońca. Z tego powodu egzoplaneta Gamma 1 Leo b jest z całą pewnością bardzo gorącym światem – mniej więcej takie jakie miałaby by planeta w naszym Układzie Słonecznym krążąca zaledwie 0,066 AU od Słońca. Dla porównania – średnia odległość ‘naszego’ Merkurego od naszej Dziennej Gwiazdy to co najmniej 0,308 AU.

Jak wygląda Gamma 1 Leo b? Według dostępnych obliczeń (odległość od gwiazdy macierzystej, moc promieniowania gwiazdy macierzystej, eskcentryczność orbity i temperatura, wynikająca z tych danych) jest to typ III według klasyfikacji Sudarskiego (która ogranicza się jedynie do gazowych gigantów). Taka planeta ma atmosferę praktycznie pozbawioną szczegółów, bowiem nie mogą się wytworzyć żadne chmury – i jest koloru niebieskiego (z uwagi na rozpraszanie Rayleigh’a). Poniżej prezentujemy prawdopodobny wygląd takiej egzoplanety.

Jest jeszcze możliwość istnienia egzoplanety Gamma 1 Leo c, która krążyłaby w odległości 2,6 AU i miała masę minimalną 2,14 masy Jowisza. W tym przypadku brak jeszcze wystarczających danych, aby potwierdzić istnienie tego obiektu.

O Gammie Leonis i układzie można przeczytać o tutaj:

O samej egzoplanecie można przeczytać więcej pod tym linkiem:

Publikacja dotycząca tego odkrycia:

Odkrycia dokonano za pomocą 1,8 m teleskopu Bohyunsan Optical Astronomy Observatory w Korei Południowej:

Więcej na ten temat egzoplanet typu III wg klasyfikacji Sudarskiego.

Źródło wiadomości w języku polskim – forum A4U.