Swift: mozaika galaktyki w Andromedzie

Satelita Swift uzyskał najdokładniejszą do tej do tej pory mozaikę Galaktyki w Andromedzie (M31) w zakresie ultrafioletu. Powstała ona ze zdjęć wykonanych przy pomocy teleskopu UVOT.

M31 jest położona w odległości 2.5 miliona lat świetlnych. Jest to najbliższa nam duża i nie zniekształcona galaktyka spiralna. Średnica jej dysku jest szacowana na 220 000 lat świetlnych.

Dane do mozaiki były zbierane w okresie od 25 maja do 26 lipca 2008r. Łącznie wykonano 330 zdjęć. Dane łącznie miały objętość 85 gigabajtów, a ich obróbka trwała prawie 10 tygodni. Zdjęcia zostały wykonane przez 3 filtry UV – 192.8, 224.6 i 260 nanometrów. Pozwala to na badania procesów gwiazdotwórczych w tej galaktyce bardziej szczegółowo niż dotychczas. Swift wykrył łącznie 20 000 źródeł ultrafioletu w tej galaktyce. Są to głównie gorące, młode gwiazdy. Część z tych źródeł to też gęste gromady gwiazd.

Na mozaice widać, że obszar centralny galaktyki jest wizualnie bardziej gładki niż jej dysk, a emisja z niego jest bliższa czerwonej części spektrum. Jest to wywołane obecnością starszych, chłodniejszych gwiazd. W obszarze dysku widoczny jest pierścień młodych gromad gwiazd. Ma on średnicę 150 000 lat świetlnych. Powstanie tej struktur jest prawdopodobnie związane z siłami pływowymi wywieranymi na dysk M31 przez jej galaktyki satelitarne. Spowodowały one zainicjowanie procesów gwiazdotwórczych w obłokach materii międzygwiazdowej.

Obserwacje pobliskich galaktyk w zakresie ultrafioletu mają duże znacznie dla programu naukowego misji Swift. Pozwalają one na badania szczegółów procesów gwiazdotwórczych, które zachodziły bardzo gwałtownie w młodych galaktykach, z których pochodzą błyski gamma.

Źródło informacji: