Sierpień 2009 – ‘hurtowe’ odkrycia egzoplanet

Sierpień 2009 roku jest wyjątkowo udanym miesiącem pod względem liczby ogłoszonych nowo odkrytych planet pozasłonecznych. Takie ilości nowych egzoplanet, ogłoszone na przestrzeni kilku dni, chyba się jeszcze nie zdarzyły w krótkiej historii odkryć innych układów planetarnych. Najwięcej z nich ogłoszono 12 i 13 sierpnia 2009 roku. Wśród nowo odkrytych obiektów znajduja się bardzo ciekawe planety, takie jak np WASP-17b – krążąca najprawdopodobniej w kierunku przeciwnym niż inne obiekty w ‘normalnych’ układach planetarnych. W części głównej artykułu omówione zostały odkrycia egzoplanet z ostatnich dni.

O poprzednich odkryciach, ze stanem z początku sierpnia, pisaliśmy pod tym linkiem.  Od tego czasu doszło kilkanaście nowych planet, z których o większości poinformowano 12 i 13 sierpnia. Poniżej zamieszczamy listę tych odkryć.

Odkrycia obwieszczone na katalogu exoplanets.eu w dniu 13 sierpnia 2009:

13 sierpnia 2009 doniesiono o odkryciu 11 Umi b. To obiekt klasy super ciężkiej (masa minimalna to 10,5 masy Jowisza), krążąca wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości 1,54 AU z przyzwoitą ekscentrycznością rzędu 0,08. Gwiazda macierzysta, 11 UMi (gwiazda w Małej Niedźwiedzicy, jasność nieco słabsza od +5 magnitudo), to wielki czerwony olbrzym (25 x większy od naszego Słońca i 1,8 raza masywniejszy!) o wieku około 1,5 miliarda lat. Jest to ciekawy układ planetarny – czy znamy inne takie układy krążące wokół tak wielkich gwiazd?

Więcej: Exoplanet.eu

13 sierpnia 2009 świat dowiedział się również o innej egzoplanecie – zwanej HD 148427 b. Jest to obiekt zbliżony masowo do Jowisza, a krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości około 0,93 AU z ekscentrycznością rzędu 0,15. Gwiazda macierzysta jest większa od naszego Słońca – ma masę około 1,5 masy naszej dziennej Gwiazdy. Wydaje się, że ta planeta pozasłoneczna krąży przed ekosferą swej gwiazdy.

Więcej: Exoplanet.eu

13 sierpnia 2009 to dzień obwieszczenia istnienia egzoplanety zwanej HD 179079 b. Tym razem jest to maciupci obiekt – ledwo (minimalnie) 0,08 masy Jowisza (25 razy masywniejsza od Ziemi!), krążący w odległości tylko 0,11 AU od swej gwiazdy macierzystej z czasem około 14 dni. Gwiazda macierzysta jest rozmiarowo większa od naszego Słońca (około 1,5 promienia słonecznego), ale ma masę zbliżoną do naszej dziennej Gwiazdy.

Więcej: Exoplanet.eu

Kolejna planeta pozasłoneczna, o której poinformowano 13 sierpnia 2009 roku to HD 30562 b. W tym przypadku jest to egzoplaneta całkiem podobna do naszego Jowisza (masa minimalna około 1,3 masy Jowisza), która krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w średniej odległości 2,3 AU z kometarną ekscentrycznością rzędu 0,75. Ciekawe, jak taki układ powstał.

Więcej: Exoplanet.eu

13 sierpnia poinformowano również o nowej egzoplanecie HD 32518 b. Masa minimalna – około 3 mas Jowisza. Planeta krąży z prawie zerową ekscentrycznością wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości 0,59 AU. Gwiazda macierzysta jest potężna –  ma 10 razy większy promień do naszego Słońca i około 1,13 razy większą masę.

Więcej: Exoplanet.eu

Kolejna niedawno odkryta egzoplaneta, o której poinformowano 13 sierpnia to HD 73534 b. Jest to naprawdę ciekawy obiekt – bowiem ma masę zbliżoną do Jowisza (1,13 AU), krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości około 3,15 AU z czasem 1800 dni i niską ekscentrycznością, rzędu 0,05. Gwiazda macierzysta jest potężniejsza od naszego Słońca – 1,3 masy naszej dziennej Gwiazdy i 2,65 promienia. Ciekawe, jak się ekosfera wokół tej gwiazdy kształtuje…

Więcej: Exoplanet.eu

Kolejna planeta pozasłoneczna z 13 sierpnia 2009 to HD 86264 b. W tym przypadku lepiej pisać, że to planeta-kometa, bowiem ekscentryczność wynosi aż 0,7 (plus minus 0,2). Obiekt ma masę minimalną około 7 mas Jowisza i krąży w średniej odległości 2,9 AU od swej gwiazdy macierzystej (której promień jest około 2x większy od naszego Słońca a masa jest około 1,4 razy większa). Ciekawe, co spowodowało tak wielką ekscentryczność tego potężnego obiektu.

Więcej: Exoplanet.eu

Ostatni w kolejce obiektów z 13 sierpnia 2009 to HD 87883 b. W tym przypadku znów mamy do czynienia z planetą pozasłoneczną krążącej po orbicie o dużej ekscentryczności (0,53). Średni dystans tej egzoplanety od swej gwiazdy macierzystej to 3,6 AU. Obiekt ma masę minimalną około 1,8 masy naszego Jowisza. Gwiazda macierzysta to czerwony karzeł, o masie 0,8 masy naszego Słońca i wieku prawie 10 miliardów lat. Czy wiek tej gwiazdy (i zapewne układu) wyjaśnia dużą ekscentryczność HD 87883 b?

Więcej: Exoplanet.eu

Odkrycia obwieszczone 12 sierpnia 2009:

HD 147018 b – duża egzoplaneta (masa minimalna około 2,1 masy Jowisza), krążąca bardzo  swej gwiazdy macierzystej (0,24 AU) z dużą ekscentrycznością (0,46). Gwiazda macierzysta jest całkiem podobna i nieco starsza od naszego Słońca (masa – 0,93 masy Słońca, temperatura fotosfery – 5440 K, wiek – 6,4 miliarda lat).

Więcej: Exoplanet.eu

W tym samym układzie krąży planeta pozasłoneczna HD 147018 c. Obiekt ten krąży znacznie dalej od gwiazdy macierzystej – w średniej odległości 1,9 AU z ekscentrycznością rzędu 0.133. Masa minimalna tej planety pozasłonecznej to około 6,5 masy Jowisza. Czy ta planeta może krążyć w ekosferze swojej gwiazdy, co oznaczałoby sprzyjające warunki dla istnienia wody na powierzchni potencjalnych dużych egzoksiężyców HD 147018 c?
Więcej: Exoplanet.eu

Innym nowym obiektem, o którym poinformowano 12 sierpnia 2009 roku, jest HD 171238 b. Jest to planeta pozasłoneczna stosunkowo oddalona od swej gwiazdy macierzystej – krąży w średniej odległości około 2,5 AU z czasem rzędu 1500 dni. Ekscentryczność orbity wynosi około 0,4.

Więcej: Exoplanet.eu

Kolejnym bardzo ciekawym obiektem pozasłonecznym jest HD 204313 b. Egzoplaneta ta ma masę minimalną rzędu 4,05 masy Jowisza, krąży w średniej odległości około 3 AU (około 2x dalej niż Mars od Słońca) od swej gwiazdy macierzystej z ekscentrycznością rzędu 0,13 i czasem obiegu około 1930 dni. Gwiazda macierzysta jest bardzo podobna do naszego Słońca. Ciekawe, czy wewnątrz układu kryją się jakieś (mniejsze) planety?

Więcej: Exoplanet.eu

Ostatnim obiektem, o którym napisano 12 sierpnia 2009 roku (albo też 11 sierpnia), jest wyjątkowo interesujący WASP-17 b. Jest możliwe, że ta egzoplaneta porusza się w kierunku przeciwnym po swej orbicie, co sugeruje bardzo burzliwą przeszłość (kolizja?) tego układu planetarnego. Ponadto, planeta ma ledwo 1,6 masy Saturna (około 0,5 masy Jowisza) a promień jest 1,5-2 raza większy od Jowisza, co oznacza, że egzoplaneta ta ma najniższą gęstość ze wszystkich znanych nam obecnie obiektów planetarnych we Wszechświecie. Gęstość szacowana jest na 6-14 procent gęstości Jowisza (czyli pomiędzy 0,08 a 0,18 g/cm3).  WASP-17 b krąży wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości zaledwie 0,05 AU z czasem 3,7 dnia.

Exoplanet.eu

Wcześniej jeszcze świat usłyszał dwóch innych egzoplanetach. Są to odpowiednio HD 149382 b oraz MOA-2008-BLG-310-L b.

Pierwszy obiekt, HD 149382 b,  to potężna planeta lub brązowy karzeł (8-23 mas Jowisza), krążący z czasem ledwo 2,4 dni wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości ledwo pięciu promieni tej gwiazdy. Gwiazda macierzysta to podkarzeł typu OB o bardzo wysokiej temperaturze fotosfery – około 35000 K. Ten układ jest wyjątkowo ciekawy z uwagi na możliwe potężne interakcje pomiędzy egzoplanetą (lub brązowym karłem) a gwiazdą macierzystą.

Exoplanet.eu

Drugi obiekt, MOA-2008-BLG-310-L b, jest ciekawy z powodu swej odległości od Ziemi – 6000 parseków, czyli około 20000 lat świetlnych. Jest zatem możliwe, że jest to już układ w centralnej części naszej Galaktyki (jądro galaktyczne, a nie spiralne ramiona).
Obiekt wydaje się mieć masę minimalną około 0,23 masy Jowisza i krążyć wokół swej gwiazdy macierzystej w odległości około 1,25 AU. Gwiazda macierzysta wydaje się mieć masę około 0,67 masy naszego Słońca.