ISS – obserwacje amatorskie z Ziemi

Wraz z kolejnymi modułami Międzynarodowa Stacja Kosmiczna staje się coraz większym obiektem. Czy jest szansa zobaczyć poszczególne moduły z Ziemi przez lornetkę lub teleskop? Okazuje się, że tak!

Po ostatnich kilku misjach ISS stała się znacznie większym obiektem. Wzrosła także jasność Stacji. Już od kilku lat podczas wieczornego lub porannego przelotu Stacja jest najczęściej najjaśniejszym obiektem na niebie. Czasem się zdarza, że to orbitalne laboratorium ‘błyska’ (flaruje) poszczególnymi swymi elementami (najczęściej panelami słonecznymi), co oznacza, że przez kilka sekund jasność ISS jest jeszcze większa.

Wielu astronomów amatorów, także w Polsce, zajmuje się ściganiem Stacji podczas przelotów i próbą sfotografowania tego obiektu. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem Stacja porusza się bardzo szybko – przelot ISS po widocznym niebie zajmuje nie więcej niż 4-7 minut.

Jednym z wyróżniających się polskich fotografów ISS jest Janusz Krysiak. Oto Jego zdjęcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, wykonane 21 maja 2009 roku. Na zdjęciu zaznaczono pozycję najważniejszych dostrzeżonych modułów.

Jak zaobserwować samemu Stację? Przede wszystkim trzeba znać czas przelotu dla swojego miejsca obserwacji – np za pośrednictwem strony www.heavens-above.com . Najbliższe przeloty dla Polski i Europy zaczną się pod koniec czerwca 2009. Powodzenia!

Link do wątków, gdzie można zobaczyć inne przykłady fotografii ISS: