Charles Bolden nowym administratorem NASA!

Po wielu miesiącach oczekiwań, różnych kandydatur i niesprawdzonych informacji, wreszcie nowy prezydent USA ogłosił nazwisko nowego administratora NASA. Został nim major generał oraz astronauta Charles Bolden.

W styczniu 2009 pracę zakończył poprzedni administrator NASA – dr Michael Griffin. Od tego czasu poszukiwano nowego administratora amerykańskiego programu kosmicznego. O wstępnej liście kandydatów i potencjalnych nominacji wspominaliśmy tutaj i tutaj . W międzyczasie poznaliśmy nowy budżet NASA na rok fiskalny 2010, który zawierał oficjalne potwierdzenie kontynuacji programu Constellation i Vision for Space Exploration (której upłynęła piąta rocznica od ogłoszenia).

Od tego czasu minęło kilka miesięcy a NASA wciąż była sterowana przez pełniącego obowiązki administratora Christopher’a Scolese a informacje o nowych potencjalnych kandydatach wyciekały w formie plotek do internetu. Według pewnych źródeł informacji bardzo blisko objęcia stanowiska administratora była Lori Garver, która ostatecznie będzie pełnić funkcję deputy administrator.

Charlesa Boldena czeka sporo ciężkiej pracy. Program Costellation przeżywa trudne chwile – problemy z projektowaną rakietą Ares I, jak również z ograniczonym finansowaniem (względem wcześniejszych zapowiedzi) powodują znaczne opóźnienie programu. Jednocześnie potencjalnie bardziej atrakcyjne alternatywy – w postaci rakiet Atlas V H czy Delta IV H – jak również serii Jupiter (DIRECT) – sprawiają, że Charles Bolden z pewnością będzie musiał wykonać w najbliższym czasie wiele ważnych decyzji. Od nich będzie zależało powodzenie programu Constellation oraz planowane lądowanie na Księżycu przed 2020 rokiem.

Generał major Charles Bolden odbył w ramach NASA cztery wyprawy w kosmos na pokładzie promów kosmicznych. Były to wyprawy STS-61-C (1986 roku, jako pilot, była to ostatnia misja przed katastrofą promu Challenger), STS-31 (1990 rok, jako pilot, ta misja wyniosła teleskop Hubble na orbitę), STS-45 (1992 rok, jako dowódca, misja naukowa) i STS-60 (1994 rok, jako dowódca, była to pierwsza misja z Rosjaninem na pokładzie). Z pewnością, Charles Bolden jest wyjątkowo doświadczoną postacią blisko związaną z NASA.

Ostatnio Charles Bolden był związany z programem Constellation – z rakietami serii Ares.

Źródła informacji:

oraz forum A4U.