SOHO – przedłużenie misji do 2013 roku

Sonda SOHO, obrazująca najbliższą Ziemi gwiazdę wraz z bezpośrednim otoczeniem, po raz kolejny doczekała się przedłużenia misji. Tym razem zakończenie misji planowane jest na 2013 rok. Dzięki temu, SOHO będzie mogło obserwować (spodziewany) wzrost aktywności słonecznej w trakcie 24 cyklu.

2013 rok może być ciekawym rokiem w obserwacjach słonecznych. Niedawno na maj 2013 roku przesunięto spodziewane maksimum aktywności najbliższej Ziemi gwiazdy. Oznacza to, że SOHO będzie mogło po raz kolejny zaobserwować wzrost aktywności od minimum (z którym mamy do czynienia w chwili obecnej) aż do prognozowanego maksimum.

SOHO zostało wystrzelone w kosmos pod koniec 1995 roku. Jest to wspólne dzieło amerykańskiej agencji NASA i europejskiej ESA. Zakładany (projektowany) żywot sondy został już dawno temu (na początku obecnej dekady) przekroczony. W 1998 roku sondę mało co nie stracono – co ciekawe SOHO odzyskano między innymi dzięki radioteleskopowi w Arecibo.

Od czasu zaplanowanego końca misji sonda dysponuje coraz mniejszą ilością paliwa. Jak nietrudno zgadnąć – SOHO jest wystawione na niesprzyjające warunki (np promieniowanie). Z tego powodu z pewnością zaobserwowano już degradacją paneli słonecznych i elektroniki.

SOHO zrewolucjonizowało nasz obraz aktywności słonecznej. Ponadto, dzięki korografom zainstalowanym na tej sondzie powstał nowy dział obserwacji astronomicznych – komety muskające Słońce. O przykładach polskich poszukiwań komet zbliżających się do Słońca pisaliśmy już tutaj i tutaj.

Swoistym “następcą”  SOHO będzie częściowo SDO (Solar Dynamics Observatory). Planowany start tej sondy to koniec 2009 roku. Sonda będzie przesyłać dziennie (będzie mieć swoją własną dedykowaną stację naziemną) 1,5 terabajta danych! Dla porównania – SOHO przesyła maksymalnie kilkaset megabajtów danych.

Źródło:
Forum A-F.