EVA 21A – relacja na żywo

Godzina 22:17 CET
Właz Pirsa został zamknięty o 22:11, a to oznacza zakończenie spaceru EVA-21A. Wszystkie zaplanowane czynności zostały wykonane zgodnie z planem.

{jathumbnail off}Godzina 22:00 CET
Astronauci są już wewnątrz modułu Pirs. Niebawem nastąpi zamknięcie włazu, które oznaczać będzie koniec tego spaceru kosmicznego.

Godzina 21:22 CET
Minęły cztery godziny od początku dzisiejszego spaceru, Lonchackov i Finckie powoli wracają do modułu Pirs.

Godzina 21:10 CET
Astronauci wyprzedzają plan o godzinę, powoli kończą zaplanowane czynności. Wkrótce spacer się zakończy.

Godzina 20:20 CET
Spacer postępuje zgodnie z planem. Teraz astronauci fotografują fragmenty rosyjskich modułów: anteny, cele dokujące…itp. Zdjęcia przydadzą się przy ocenie stanu technicznego modułów.

Godzina 19:47 CET
Następnym punktem programu była reinstalacja/reorientacja pojemnika kasetowego SKK #9 do nominalnej pozycji. Jest to eksperyment Kromka, jego zadaniem (w dużym skrócie) jest przechwytywanie cząsteczek z gazów wylotowych z thrusterów. Ma to pomóc zrozumieć istotę następstw tego zjawiska, jak wyglądają zabrudzenia i resztki z momentu odpalenia silniczków.

Eksperyment ten pewnie za jakiś czas wróci na Ziemię.

Godzina 19:26 CET
Praca nad eksperymentem Expose-R zakończona. Wszystko działa perfekcyjnie. Po zdjęciu poszycia termicznego z eksperymentu sfotografowano obszar tej platformy eksperymentalnej do dokumentacji.

Następnym zadaniem będzie reinstalacja pojemnika kasetowego SKK #9.

Ostatnie prace nad Expose-R, Credits: NasaTV

Godzina 18:58 CET
Po podłączeniu wszystkich elektrycznych połączeń między stacją, a eksperymentem został on pomyślnie aktywowany.
Kontrola naziemna dostaje przekaz telemetryczny z urządzenia!

Godzina 18:37 CET
Astronauci skończyli instalację europejskiego eksperymentu Expose-R. Dla przypomnienia jest to platforma gdzie różnego rodzaju biologiczne organizmy będą wystawione na nieprzyjazne środowisko kosmiczne przez okres ponad roku.

Ostatnim razem nie udało się go zainstalować z powodu jakiegoś zerwanego połączenia. Okazało się jednak, że można to naprawić na pokładzie ISS, i dlatego eksperyment jest teraz już na swoim miejscu na palecie eksperymentalnej na module Zvezda.

Miejsce umieszczenia eksperymentu Expose-R na module Zvezda, Credits: NasaTV

Godzina 18:22 CET
Lonchackov i Finckie przeszli do kolejnego zadania jakim jest instalacja EXPOSE-R (platforma do badania różnych materiałów wystawionych na warunki kosmiczne).

Godzina 18:20 CET
Jest to 120-ty spacer kosmiczny związany z budową stacji kosmicznej ISS od czasu jej wysłania w 1998r. Podczas tego spaceru Yury Lonchakov (EV-1) jest ubrany w skafander z niebieskimi pasami,a Mike Fincke ubrany w skafander w czerwone pasy (EV-2).

Godzina 18:09 CET
45 minut trwania spaceru. Dzisiejszy EVA 21 planowany jest na około 5 godzin i 45 minut.  Astronauci pracują przy wspomnianych wcześniej zapięciach.

EVA 21A - zdjęcie z 18.08 CET / Credits - NASA TV
EVA 21A – zdjęcie z 18.08 CET / Credits – NASA TV

Godzina 17:56 CET
Astronauci przystąpili do pracy. Pierwszym punktem programu jest usunięcie zapięć/pasków – tak zwanych “Aramide straps” w okolicach anten AR-VKA i 2AR-VKA na module Pirs, zaraz przy ringu dokującym, gdzie jest zadokowany Progress. Wszystkie zostały zdjęte i schowane do specjalnej torby, w celu nie dopuszczenia do sytuacji żeby im coś nie odleciało (za 3 dni dokuje wahadłowiec – muszą być pewni o czystości terenu wokół ISS).

Astronauci wykonują dużo zdjęć obszarów skąd zdjęli zapięcia…

Godzina 17:22 CET
Właz otwarty. Nie zanotowano żadnych przypadkowych przedmiotów wylatujących w przestrzeń (dodatkowy element bezpieczeństwa przed misją STS – 119 ).

Godzina 17:14 CET
Zapraszamy do relacji na żywo z rosyjskiego spaceru kosmicznego. Ten artykuł będzie stale uzupełniany w miarę postępu prac. Spacer kosmiczny można oglądać na NASA TV. Początek planowany jest na 17:20 CET (czasu polskiego).

Podczas ostatniego wyjścia w przestrzeń kosmiczną z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (EVA 21) w grudniu nie wszystkie zadania zostały wykonane. Członkowie Ekspedycji 18 – Yuri Lonchakov i Michael Fincke wyjdą ponownie 10-go marca aby dokończyć prace związane między innymi z instalacją eksperymentu Expose-R na module Zvezda.

Rozpoczęcie EVA 21A przewidywane jest na 17:20 CET (polskiego czasu). Panowie Lonchakov i Fincke wyjdą w rosyjskich skafandrach typu Orlan-M ze śluzy DC1 – Pirs. Wszystkie prace powinny zająć około 5 godzin i 45 minut przy założeniu, że nie pojawią się żadne problemy.

Spacer ten ma na celu dokończenie prac, których nie udało się zrealizować 3 miesiące temu. Pojawiły się wtedy nieprzewidziane okoliczności w związku z aktywacją europejskiego eksperymentu Expose-R (mini-plantacja glonów, fung, itp wystawione będą przez okres roku na działanie nieprzyjaznego środowiska kosmicznego). Nie można było nawiązać kontaktu z tym sprzętem – zawiodła telemetria. Po powrocie do stacji okazało się że usterka jest możliwa do naprawienia.

Oprócz instalacji Expose-R na palecie eksperymentalnej PF-3 na module Zvezda przewiduje się jeszcze parę mniejszych prac oraz dokładne obfotografowanie rosyjskiej części stacji, m.in. rozdartego radiatora.