Budżet NASA na rok 2010 a wyprawa na Księżyc

Opublikowano dziś plan (lub założenie) budżetu USA na rok fiskalny 2010. Wśród wymienionych organizacji znalazła się amerykańska narodowa agencja kosmiczna NASA. Jest to pierwszy plan budżetowy przygotowany przez administrację nowego prezydenta USA. W omówieniu proponowanego budżetu znalazły się również słowa dotyczące załogowych lotów na Księżyc.

W szczegółach plan zawiera:

• Wzrost budżetu NASA z proponowanych wcześniej 18,026 mld dolarów amerykańskich do 18,7 mld. Ta wartość nie zawiera w sobie jeszcze jednego dodatkowego miliarda z 787 mld wydatkowanych przez USA w ramach pakietu stymulacyjnego dla amerykańskiej gospodarki. Jest to znaczący wzrost w porównaniu z ostatnimi latami, kiedy to NASA otrzymała około 17 – 17,5 mld USD rocznie.
  • Nowy Prezydent USA wyraził zainteresowanie dalszymi bezzałogowymi misjami, zarówno w kierunku Marsa, jak i dalszych obiektów w naszym Układzie Słonecznym. Oprócz tego, potrzymane zostało zainteresowanie budową i przeprowadzeniem misji związanych z badaniami struktury Wszechświata.
  • Ponadto, Barack Obama proponuje zwiększenie zainteresowania NASA w badaniach Ziemi (czyli np efekt cieplarniany) oraz prace nad nową generacją systemów kontroli lotów pasażerskich (ang. air traffic). Warto tu zaznaczyć, że nie tylko NASA otrzymała takie polecenie – inne organizacje, związane z nauką i techniką również otrzymały takie zalecenie.
  • Program wahadłowców może otrzymać dodatkową misję w roku 2010 ( najprawdopodobniej już wstępnie planowaną STS – 134), jeśli od strony technicznej (np bezpieczeństwo) nie będzie przeciwwskazań.
  • Oraz, co najważniejsze dla wszystkich zainteresowanych misjami załogowymi –  nowy Prezydent USA wyraził zainteresowanie i wsparcie dla programu Constellation – powrotu na Księżyc. Cel – powrót człowieka na Srebrny Glob – planowany jest przed rokiem 2020.

Jest to najprawdopodobniej pierwsze oficjalne potwierdzenie długofalowej strategii NASA, zapoczątkowanej przez poprzedniego prezydenta USA. Wcześniej, nie znane były intencje i cele nowego prezydenta USA – spekulowano nawet o zamrożeniu programu Constellation i skierowaniu większości prac NASA na tzw. misję do planety Ziemia, czyli badań związanych z wpływem człowieka na środowisko naturalne.

Podtrzymanie długofalowego celu NASA – rozpoczętego w 2004 roku pod nazwą Vision for Space Exploration – w tym momencie jest bardzo ważne. Za trzy lata, pod koniec kadencji obecnego prezydenta USA, program ten będzie już w bardzo zaawansowanym stadium. Oznacza to mniejsze ryzyko anulowania całego programu oraz większe szanse doprowadzenia do ważnego celu Vision for Space Exploration – załogowego powrotu na Księżyc.

Źródła informacji:

(dokument – słowa o NASA znajdują się na stronie 103 i 104)

oraz forum polskojęzyczne A4U